Det norske shippingselskaber Wilhelmsen og den norske teknologi-virksomhed Kongsberg er gået sammen om at bygge et fuldt elektrisk og selv-sejlende skib, skriver de to selskaber i en pressemeddelelse.
Skibet vil få navnet Yara Birkeland, og de norske shippingselskaber hævder, at det vil blive verdens første af sin slags.
Skibet der ventes at stå færdig i 2020 bliver 76 meter langt og får en kapacitet på 120 containere.
Derudover vil det være i stand til automatisk at laste, losse og navigere uden hjælp fra en besætning.
På trods af de teknologiske landvindinger, som skibet efter planen vil blive udstyret med, er det størrelsesmæssigt ganske beskedent sammenlignet med andre containterskiber.
Eksempelvis har containerskibene i Mærsks såkaldte E-line-serie en længde på knap 400 meter og en kapacitet på intet mindre end 11.000 containere.
Læs også: Robotskibe på vej i danske farvande - nu skal det være slut med ulykker og sprit-stive kaptajner
Skal reducere omkostningerne
De to norske selskaber har til lejligheden stiftet selskabet Massterly (en sammenskrivning af Maritime Autonomous Surface Ship, red), som skal udvikle det nye skib, og de løsninger der er nødvendige for at drive det.
Thomas Wilhelmsen, der er administrerende direktør i Wilhemsen, oplyser i en pressemeddelelse, at det er hans forventning, at de selvsejlende skibe vil reducere omkostningerne i shippingbranchen betydeligt.
”Som en verdensledende maritim nation har Norge indtaget en position forrest i feltet, når det gælder udviklingen af autonome skibe. Gennem skabelsen af selskabet Massterly tager vi det næste skridt på rejsen med at etablere den infrastruktur, de services og de logistiske løsninger, der er forbundet med autonom skibsdrift,” siger Thomas Wilhelmsen pressemeddelelsen.
For at drive de selvsejlende skibe vil der blive etableret et kontrolcentre på land, som skal varetage driften af de selvsejlende skibe.
Derudover har teknologen på skibene visse lighedspunkter med den teknologi, der bliver af selvkørende biler. Udover en radar gør skibet også brug af såkaldte lidar-enheder, infrarøde kameraer og sattelitnavigation.
Mogens Blanke, der er professor ved DTU og ekspert i autonom skibsfart, forklarede sidste år til Computerworld, at lidaren, der kun har en rækkevidde på knap 200 meter, er specielt velegnet til navigation i havneområder, mens der til havs vil blive navigeret med en traditionel skibsradar.
Han vurderede ligeledes, at indførelsen af selvsejlende skibe vil kunne reducere antallet af kollisioner og personskader kraftigt.
"Vi ved, at 62 procent af samtlige ulykker med europæiske skibe skyldes menneskelige fejl, og det er jo ganske voldsomme tal. Ikke mindst fordi det er ganske alvorligt, når et skib kolliderer eller går på grund. Samtidig ved vi, at det er meget farligt at arbejde udendørs på et skib. Det er eksempelvis fem gange så farligt som at være stilladsarbejder," sagde Mogens Blanke til Computerworld sidste år.
Masser af innovation på vej
De selvsejlende skibe er blot en af flere nyskabelser, der i disse er på vej i shipping-branchen.
Eksempelvis kunne Mærsk og IBM tidligere på året offentliggøre, at de to virksomheder har indgået et jointventure om en ny digital fragtplatform, som kommer til basere sig på blockchain-teknologien.
Samtidig slog erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) sidste år på tromme for, at Danmark skal indtage en førerposition inden for udvikling af autonome skibe.
"Autonome maritime løsninger vil øge produktiviteten, lette logistikken og højne sikkerheden. Nu skal vi så sikre, at rammevilkårene er på plads, så der ikke er tekniske eller reguleringsmæssige barrierer, som spænder ben for udviklingen," sagde Brian Mikkelsen sidste år.
Læs mere:
Mærsk og IBM etablerer nyt blockchain-firma i fællesskab: Nu skal verdenshandelen digitaliseres