Mozillas forsøg på at tilbage-erobre markedsandele på browser-markedet ser ud til at være slået fejl.
I hvert fald fortsætter brugerne med at sive væk fra Firefox fire måneder efter, at Mozillla lancerede en af selskabets hidtil største opgraderinger af Firefox, den såkaldte Quantum-version.
Den kan du læse mere om her: Mozilla klar med Firefox Quantum: Største release i 14 år - men har Firefox overhovedet en chance mod Chrome?
Nye tal fra Net Applications viser imidlertid, at Firefox har tabt markedsandele i marts.
Ifølge tallene anvendte blot 10,3 procent af verdens pc-brugere Firefox i marts efter det største fald for Firefox i de seneste to år. Det svarer til et fald på 1,1 procent.
Brugerandelen nærmer sig nu Firefox hidtil laveste punkt, der ramte selsakbet i sommeren 2016, hvor den røg helt ned på otte procent.
Firefox ramte den største brugerandel i april 2010, hvor mere end en fjerdedel af verdens pc’er kørte med browseren.
Mozilla havde ellers håbet at vende nedturen med lanceringen i november af Quantum, som selskabet dengang kaldte for ‘den største release i 14 år.’
Quantum indeholdte markante hastigheds-forbederinger, nyt brugerinterface og forbedret sikkerhed, men løb fra begyndelsen ind i forskellige problemer - blandt andet herhjemme.
Det kan du læse mere om her: 11 danske netbanker blokeret i ny Firefox-browser: Overbelaster Bankdatas servere
Fortsætter brugerne med at sive væk fra Firefox, kan det blive kritisk for Mozilla, der tjener hovedbestanddelen af sine penge på browseren.
91 procent af Mozillas indtjening kommer fra søgerelaterede royalties for brug af Firefox - eksempelvis fra Google, der betaler for at være default-søgemaskine i Firefox.
Fortsætter markedsandelen med at falde, er det højst sandsynligt, at disse selskaber ikke længere vil betale samme summer for positionen.
Fortsætter udviklingen vil Firefox droppe til under 10 procent i denne måned og til under ni procent i august.
Tallene fra Net Applications viser iøvrigt, at under halvdelen af verdens Mac-brugere nu anvender Apples Safari-browser.
Istedet vender Mac-brugerne sig i stor stil mod Googles Chrome.
Både Chrome samt Microsofts IE og Edge vinder således frem for tiden.