Uber standser med omgående virkning alle testkørsler af selskabets selvkørende biler, efter en selvkørende Uber-bil søndag ramte og dræbte en kvindelig fodgænger i den amerikanske by Tempe.
Det er angiveligt første gang nogensinde, at en selvkørende bil har dræbt en person på denne måde.
Uber har indtil videre gennemført testkørsler af selskabets selvkørende biler i Tempe (som ligger i Arizona), San Francisco, Pittsburgh og Toronto.
Den pågældende test-bil - en Volvo XC90 - havde en såkaldt ‘emergency backup’-chauffør bag rattet, men blev ført alene af den selvkørende teknologi, da den ramte den kvindelige fodgænger, den 49-årige Elaine Herzberg, der kom trækkende med sin cykel.
Ifølge det lokale politi kørte bilen omkring 65 kilometer i timen, og den sagtnede ifølge politiet ikke farten, inden den ramte fodgængeren.
Løse regler
Uber har gennemført testkørsler i Tempe i nogle år.
Ifølge flere amerikanske aviser var byen meget opsat på at få trukket Uber og andre selskaber til området og lovede enkle og få regler og en fleksibel grad af kontrol for at få dem til at vælge området som hjemsted for deres testkørsler.
Eksempelvis har det i Arizona i de seneste måneder som et af de eneste steder været tilladt at teste selvkørende biler uden chauffør, skriver New York Times.
Også Alphabets division for selvkørende biler, Waymo, tester i Arizona - i mange tilfælde har der slet ikke været en chauffør ombord.
Ifølge Waymo har selskabets selvkørende biler tilbagelagt mere end en halv million kilometer mellem december 2016 og november 2017 med en backup-chauffør ved rattet.
Chaufførerne har været nødt til at gribe ind og overtage rattet 63 gange i denne periode.
Uber har erklæret, at selskabet vil samarbejde tæt med lokale myndigheder for at få opklaret, hvad der er gået galt under testkørslen.
Læs også:
Sådan vil it påvirke din bil de kommende fem år: Mange innovative løsninger på vej
Selvkørende Uber-bil kørt galt: Uber indstiller forsøg med selvkørende biler efter sammenstød