EU er i gang med at forberede et nyt regelsæt, der skal regulere den måde, hvorpå de store online-platforme arbejder med deres tusindvis af mindre underleverandører.
Konkret sigter det nye regelsæt mod at tvinge store onlineplatforme inden for søgninger (altså Google), app-store (altså Google og Apple) og e-handel (altså Amazon og eBay) til at give underleverandørerne og andre øget indblik i, hvordan de ranker og filtrerer søgeresultaterne på de store platforme.
Det er i dag nemlig i vid udstrækning uklart for underleverandørerne - som jo er dem, der fylder de store platforme op med varer - hvordan de får en god placering, når en mulig kunde søger på en vare, som de kan levere.
Det giver de store platforme en meget stor magt i forhold til de mindre underleverandører - som ligeledes kan blive fjernet, de-listet eller skubbet helt ned i bunden af søgelisterne.
Ifølge Reuters sigter EU-arbejdet mod at ‘adressere potentielt farlige handels-praksisser’ hos de store online-platforme.
Det ligger desuden i kortene, at der med reglerne skal etableres faste og anvendelige klage-ordninger for underleverandører, som ikke føler sig ordentligt behandlet.
De store selskaber kan have ‘overlegen forhandlingsstyrke over deres forretningspartnere, hvilket giver dem mulighed for at handle på en måde, der kan skade de virksomheder, der anvender dem,” hedder det i udkastet ifølge Reuters.
’Vigtigste parametre'
Ifølge udkastet vil EU således tvinge de online-platformene til på forhånd at specificere deres ‘vigtigste parametre i bestemmelsen af ranking-position.’
Det kan blandt andet inkludere ‘specifikke signaler, som er indarbejdet i algoritmer’ samt hvad der ligger til grund for eventuel justering af placeringerne eller degradering af de pågældende virksomheder, hedder det.
Det understreges dog, at EU ikke vil tvinge nogen af de store online-selskaber til at afsløre deres forretningsmæssigt afgørende algoritmer, som andre altså ikke skal have indblik.
De skal derimod alene tvinges til at levere beskrivelser af deres fremgangsmåde og de overordnede ting, som ligger til grund for, hvordan underleverandørerne indplaceres på listerne.
Eksempelvis skal de beskrive ‘hvordan og i hvor høj grad de relevante ranking-mekanismer inddrager kvaliteten af produktet og de tilbudte tjenester.’
EU vil også tvinge online-platformen til altid at give mindst 15 dages varsel på eventuelle ændringer i ‘terms and conditions,’ ligesom de skal tvinges til altid at give en individuel forklaring på årsagerne til, at en underleverandører blive delisted eller suspenderet.
Ifølge Reuters vil EU præsentere det nye regel-udkast til april. Dernæst skal udkastet gennem hele EU-møllen, inden det eventuelt vedtages som lov.
Læs også:
Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres