TDC har efter flere dages hektisk arbejde fundet årsagen til, at selskabets mobilnetværk mandag gik ned.
Nedbruddet berørte op ad dagen mere end 1,8 millioner danskere.
Det skyldtes en fejl i det databasesystem, der håndterer adgangen til opkald over 4G-nettet, meddeler selskabet nu.
Fejlen gjorde, at systemet blev overbelastet og ikke kunnde klare presset, hvilket betød, at alle ud- og indgående opkald blev blokeret. Det drejede sig både om opkald via IP og 4G-mobilnetværket.
Al mandskab
Ifølge TDC har al disponibelt mandskab været sat på sagen for at sikre, at driften igen blev stabil.
TDC har både brugt eget mandskab og forskellige teknikere fra selskabets underleverandører for at få løst problemet.
“Men vi er godt klar over, at denne fejl har været til stor gene for vores kunder,” lyder det fra koncerndirektør Michael Moyell Juul i en udsendt meddelelse.
Ifølge ham er det nu blevet sikret, at fejlen ikke kan ske igen.
“Vi har nu truffet alle nødvendige foranstaltninger for at sikre robustheden af underkompontenten,” som det lyder fra TDC.
Nedbruddet ramte i første omgang 450.000 TDC-kunder, men bredte sig i løbet af mandagen.