NRGis og SEAS-NVEs fælles fibernetselskab, Fibia, blev torsdag morgen ramt af et nedbrud, der afbrød internetforbindelsen for brugere over hele landet.
Nedbrud betød, at et indtil videre ukendt antal Fibia-kunder ikke har kunnet anvende internettet, deres fastnettelefon og ikke har kunnet få adgang til fjernsyns-signalerne.
Fibia meddeler til Computerworld, at selskabets driftscenter - den såkaldte Nok (netoperationscenter, red) - blev opmærksom på problemet torsdag morgen lige før klokken 08:00.
“Nedbruddet skyldtes en softwarefejl i det system, der tildeler IP-adresser,” siger Fibias pressemand, Kasper Brøndum Andersen, til Computerworld.
“Det er et redundant system, som egentlig skulle skifte over, hvis den ene del af systemet går ned, men der er sket et eller andet, så failover-funktionen ikke har virket efter hensigten,” fortæller han til Computerworld.
Det betyder, at en række Fibia-brugere ikke har fået tildelt IP-adresser
“I et eller andet tidsrum har en del kunder været ramt,” siger Fibia-talsmanden.
Selskabet er endnu ikke klar over, hvor mange kunder præcist, der har været berørt af nedbruddet.
Det er dog sikkert, at det ikke er alle kunder. Til gengæld har nedbruddet berørt Fibia-kunder over hele landet.
“Vi ved ikke endnu, hvor længe eller, folk er blevet ramt, eller hvor mange, der er blevet ramt, for fejlen har ramt sporadisk, og det er en timingsmæssig funktion for tildeling af IP-adresser og altså ikke en central eller lignende i en bestemt del af landet, der er gået ned,” siger Kasper Brøndum Andersen.
Har rundet 120.000 kunder
Fibia - med hovedsæde i Svinninge på Sjælland - har haft stor fremgang i de senere år.
Selskabet har hentet mange nye kunder ind i de forløbne år og har nu rundet 120.000 kunder.
Ifølge Fibia-talsmanden er det endnu ikke muligt at sige om, hvor stort omfanget af nedbruddet er.
Fibias teknikere har torsdag formiddag fået alle systemer i gang igen, og alt kører nu normalt igen, lyder det fra selskabet.
“Nu skal vi have indkredset, hvad der er gået galt. Og så skal vi have kigget på, om der er noget, der skal gøres bedre i backup-funktionen, så vi ikke bliver ramt af den samme fejl igen,” siger han.