Den danske vin-app Vivino har netop hentet 121 millioner kroner (20 millioner dollar) i ny kapital fra en række af virksomhedens allerede eksisterende investorer.
Det skriver Børsen.
Blandt investorerne i den nye kapitalrunde finder vi Christophe Navarre, der er bestyrelsesformand i spiritus-emperiet Moët Hennessy samt kapitalfondene Balderton Capital, Seed Capital, Creandum og Iconical.
Læs også: Dansk vin-app modtager 170 millioner kroner fra kendte investorer - nu skal der tjenes penge
Ved den seneste kapitalrunde i 2016 hentede Vivino 25 millioner dollar, og med den nye runde har Vivino i alt har hentet 57 millioner eller dollar - eller i omegnen 350 millioner kroner - i kapital siden virksomheden blev stiftet for knap otte år siden .
"Det sjove er, at når man laver sådan en runde. Så er der altid pres på. Der er en masse arbejde, den skal lukkes, og alle skal være glade. Når man så er færdig, så fester man i ca. én time, og så tænker man, holy shit, nu skal der altså laves en helvedes masse," siger Heini Zachariassen, der er stifter og administrerende direktør for Vivino, til Børsen.
Heini Zachariassen fortæller til Børsen, at pengene skal bruges til at sætte fart i vinsalget via appen, og han oplyser, at Vivino i 2018 forventer at sælge vin for knap 1 milliard kroner.
Ville lave en IMDB for vin
Heini Zachariassen og hans medstifter Theis Søndergaard har begge en fortid i det danske it-sikkerhedsfirma Bullguard, og Heini Zachariassen har tidligere fortalt til Computerworld, at han dengang ikke var nogen større vinkender.
Målet med var derfor ikke at skabe en vin-tjeneste for eksperter, men som han sagde skulle Vivino i stedet være en "wine-app for normal people."
I første omgang var det meningen, at Vivino skulle være for vin, hvad filmtjenesten IMDB.com er for film.
"Jeg husker, at jeg selv har stået i Bilka og kigget på en kæmpe væg med vinflasker. Det oplevede jeg faktisk som en smule intimiderende, og jeg tænkte, at det kunne være fantastisk, hvis nogen kunne hjælpe mig med at få mig noget reel viden om det her. Supermarkederne kunne sælge mig, hvad som helst, og det gjorde de formodentligt også," sagde han til Computerworld i 2014.
Læs hele Computerworlds interview med Heini Zachariassen her: Dansk firma er en kæmpe-succes i Silicon Valley: Elsker at brænde masser af penge af