Blot et halvt år efter, at TDC købte det danske mobilselskab Plenti for 74 millioner kroner er det slut: TDC lukker og slukker for Plenti som selvstændigt mobilselskab.
Plentis omkring 90.000 kunder tvangsflyttes med lukningen over i TDC’s andet discount-mobilselskab, Telmore.
“Alle Plentis kunder bliver automatisk overført til deres nye mobilselskab og allerede i dag, 14. februar, får alle kunder en mail, der informerer dem om overgangen,” meddeler TDC.
Plenti lukkes formelt 18. marts, hvor selskabets aktiviteter, medarbejdere og kunder bliver en del af Telmore.
Ifølge TDC skal ‘kunderne ikke selv gøre noget aktivt’ i forbindelse med lukningen af Plenti. De vil automatisk blive overført til Telmore, der altså vil få en overordentlig solid tilgang af nye kunder i løbet af foråret.
Ifølge TDC har kunderne hos de to selskabet mange fællesstræk - blandt andet når det gælder dataforbrug og lignende.
“Kunderne hos Plenti og Telmore har flere fællestræk, og der er derfor klare fordele ved at lægge de to brands sammen. Plenti-kunderne får fortsat fri data på Danmarks bedste netværk, og Telmore Musik bliver en del af underholdningspakken,” lyder det fra TDC.
Telmore-direktør Jens Grønlund peger på, at de to selskaber sammenlagt som ‘én enhed kan både udvikle bedre produkter og give alle en endnu bedre kundeoplevelse.’
Grundlagt i 2016 - og solgt hurtigt derefter
Ifølge TDC er Plentis generelt storforbrugere af data.
“Efter skiftet til TDC Groups netværk er dataforbruget i gennemsnit steget næsten 40 procent. Vi havde bestemt forventet, at forbruget ville stige, men at det er sket så hurtigt og så meget, er vi selvfølgelig glade for, da det betyder, at kunderne allerede har opdaget fordelene ved at være på landets bedste mobilnet,” som det lyder fra Jens Grønlund.
Plenti blev grundlagt i 2016 af de to mobil-iværksættere Peter Mægbæk og Morten Strunge.
Peter Mægbæk har tidligere været med til at etablere Fullrate (købt af TDC i 2009), mens Morten Strunge stod bag Onfone (købt af TDC i 2011 for 300 millioner kroner).
Plenti debuterede på telemarkedet i marts 2016 med et pakkeprodukt og fri data.
Relativt hurtigt formåede selskabet at skrabe en god portion kunder ind. Målsætningen var at nå op på 100.000 kunder inden for de første to år, hvilket næsten lykkedes, da TDC købte selskabet i efteråret 2017.
Det kan du læse mere om her: TDC køber Plenti og de 90.000 mobilkunder for stort millionbeløb
Plenti nåede ikke at tjene penge, men brændte derimod store summer af på hurtigt at opbygge en stor kunde-base.
TDC's køb af Plenti blev iøvrigt dengang rost af markeds-analytikeren Morten Imsgard.
Det kan du læse mere om her: Ekspert ikke i tvivl: TDC rammer plet med købet af Plenti - derfor står TDC nu langt stærkere.
Læs også:
Tre vigtige pointer om TDC's køb af Plenti: Hver mobilkunde har kostet 822 kroner
Hård kamp om de danske mobilkunder: Sådan går det TDC, Telenor, Telia og 3