Det kan godt være, at der er masser af smart, moderne teknologi, man kan hive ned fra hylderne og installere hos virksomhedens medarbejdere. Desværre resulterer det langt fra altid i en højere produktivitet.
Det er budskabet i en ny stor undersøgelse. Mens budskabet i sig selv måske ikke er så overraskende, så er det bemærkelsesværdigt, at afsenderen er selveste Microsoft, en af verdens største it-virksomheder.
Hovedkonklusionen i undersøgelsen, som Microsoft står bag, er nemlig, at ny teknologi risikerer at distrahere medarbejderne i virksomheden frem for at gøre dem mere produktive.
Mange af de 20.000 deltagere fra 21 forskellige lande i Europa, der har deltaget i undersøgelsen, har svaret, at de blandt andet har svært ved at koncentrere sig på grund af de mange emails, beskeder og notifikationer.
Det skriver BBC, der kan fortælle, at kun 11,4 procent af de europæiske arbejdstagere siger, at de er meget produktive.
"Moderne arbejdere har adgang til en overflod af teknologi, men denne tilgængelighed kan ikke nødvendigvis overføres til, at det har en effekt,” lyder det i rapporten.
Sociale medier forstyrrer
Ikke overraskende er de sociale medier et af de forstyrrende elementer, som respondenterne peger på, og Microsoft siger ifølge BBC da også, at der er en fare ved den konstante 'connectivity' og forventningen om, at man altid skal reagere på nye beskeder og lignende.
Derfor er en hovedpointe i rapporten også, at en mere klar digital kultur i virksomheden kan hjælpe til med at forbedre medarbejdernes produktivitet.
I de virksomheder, hvor man har en stærk digital kultur, svarer 22 procent af medarbejderne, at de er meget produktive - altså en langt højere andel end i virksomhederne generelt.
Læs også:
Topchefer udpeger vejen til innovation og vækst: Disse teknologi-områder skal der fokus på