I fjerde kvartal af 2017 solgte Apple flere ure end hele den schweiziske ur-industri til sammen, lyder det fra it-analysehuset IDC.
Dermed er Apple ifølge IDC nu definitivt verdens største ur-producent, og Apple Watch er samtidig verdens mest populære smartwatch.
Da Apple i sidste uge lancerede sit kvartalsregnskab, kunne Apples administrerende direktør Tim Cook ligeledes fortælle, at fjerde kvartal var det hidtil bedste kvartal for Apple Watch.
Her havde Apple Watch for fjerde kvartal i træk en vækst på knap 50 procent i både omsætning og antallet af solgte enheder, og samtidig solgte den nyeste udgave af Apple Watch, Apple Watch Series 3, dobbelt så godt som dens forgænger Series 2 gjorde et år tidligere.
IDC forventer, at det globale salg af smartwatches vil stige fra 31,6 millioner enheder om året i dag til 71,5 millioner enheder i 2021.
Apple-designer fik ret
Det ser således ud til, Apples chef-designer Jonathan Ive fik ret, da han ifølge New York Times kort før lanceringen af Apple Watch i 2015 sagde "Schweiz får problemer" med henvisningen til Alpe-landets berømte urindustri.
Som Computerworld tidligere har reporteret så ser det dog ud til, at det især er mellemklasse-ure med et prisskilt på få tusinde kroner, der er ramt hårdest af introduktionen af Apple Wach, men de mere eksklusive schweizistiske ure er sluppet mere nådigt fra Apples entre på markedet.
Læs også:
Apple angriber urmarkedet med det tunge skyts - særligt en af verdens store ur-producenter lider
Test af Apple Watch 3: Seriøst kedeligt smartwatch - men jeg vil ikke undvære det alligevel