Godmorgen fra Computerworld. Her kommer overblikket over it-nyhederne onsdag morgen v/ morgen-briefing-bestyrer Dan Jensen.
Rengørings-app-firma vil noteres på First North
Det lille rengørings-app-firma Happy Helper sigter efter at blive noteret på mininbørsen First North til april, skriver Børsen.
Målet er at hente 40 millioner kroner, som skal investeres i udvikling og markedsføring.
Det to år gamle selskab omsatte i fjor for 11,2 millioner kroner. Selskabet forbinder via sin app og sit website privatpersoner og virksomheder med rengøringsbehov med rengøringshjælp.
“Vi synes, at en virksomhed som Just Eat er inspirerende at kigge på. De hjalp folk med at få leveret mad ud nemt, hurtigt og billigt. Men deres ekspertise var ikke indenfor fødevarer. Vi er lidt på samme måde, vi forsøger bare at løse et problem i en anden branche. Nemlig at rigtig mange mennesker godt vil betale for at få rengøringshjælp nogle timer om ugen, men det er svært at få sat det i værk og samtidig være sikker på, at der bliver betalt skat," siger direktør og stifter Dennis Forchhammer til avisen.
Google ændrer på søgeresultater
Google er på vej med en større ændring i sin hemmelige og avancerede søge-algoritme, der jo ligger til grund for de søgeresultater, som brugerne bliver præsenteret for, når de søger på tjenesten.
I en blogpost skriver Google, at selskabet fremover vil tilstræbe at præsentere mere nuancerede billeder som resultat af folks søgninger.
Google kalder det selv for ‘diversive perspectives’ og kommer dybest set til at bestå af, at selskabet vil præsentere brugerne for flere af de små uddrag, som i dag plukkes fra tredjeparts-websites og præsenteres for ‘søgeren’ overn over søgeresultaterne.
Disse små uddrag - ‘snippets’ - er blevet kritiseret for at tegne et fortegnet billede af virkeligheden.
Målet er nu at præsentere et mere nuanceret billede - ikke mindst når brugerne stiller Google et spørgsmål, hedder det.
Østeuropæere hamstrer grafikkort i danske butikker
Østeuropæere hamstrer for tiden grafikkort i stor stil i danske elektronik-butikker. De skal bruge grafikkortene til at mine kryptovaluta, hvilket blot kræver noget udstyr og en masse strøm.
Ekstra Bladet skriver, at ProShop har indført begrænsning på to grafikkort per kunde.
“Vi har dagligt henvendelser fra udlandet, hvor de vil hamstre grafikkort. Vi har haft en russer, der vil købe 100.000 grafikkort, og så sent som i morges havde jeg en anden russer, der også ville købe rigtig mange,” siger en ProShop-medarbejder til avisen.
Computerworld skrev i sommer om tendensen: Valutaspekulanter rydder grafikkort-lagrene hos ProShop igen og igen: "Det er helt vanvittigt for tiden"
SAP køber amerikansk firma for 14,4 milliarder kroner
Tyske SAP - der er det største europæiske it-firma - køber det amerikanske it-selskab Callidus for 2,4 milliarder dollar - altså i omegnen af 14,4 milliarder kroner.
Det amerikanske selskab udvikler cloud-baserede HR-løsninger, og købet er SAP’s største i mere end tre år.
Det tyske selskab er godt i gang med en stor omstilling over mod netop cloud computing, analytics og lignende og har i de senere år brugt anseelige beløb på at købe ikke mindst cloud-selskaber op.
For et par dage siden meddelte selskabet, at det skifter dansk landechef og flytter fire cloud-kompetente danskere højere op i det internationale hieraki.
Det kan du læse mere om her: SAP’s danske chef færdig - afløser tiltræder straks.
Spotify nærmer sig børsnotering: Venter pris på 200 milliarder
Den svenske streaming-tjeneste Spotify ventes at gå på børsen i New York inden udgangen af indeværende kvartal og forbereder sig for tiden på braget.
Ifølge svenske DI Digital har selskabet i al hemmelighed meddelt sine nuværende aktionærer, at det forventer en prisfastsættelse i omegnen af 200 milliarder svenske kroner til noteringen.
Det er mere end dobbelt så meget som vurderingen for et år siden.
Siden da har blandt andet den kinesiske internet-gigant Tencent investeret i selskabet. Spotify omsatte i fjor for 29 milliarder svenske kroner.
Google er største lobby-tech-firma i USA
Googles moderskib Alphabet er det tech-selskab, der i USA bruger flest penge på fra kulisserne via møder, netværk, rapporter og meget andet at påvirke politikere og andre beslutningstagere.
Alphabet spenderede ifølge Center for Responsive Politics i fjor knap 110 millioner kroner på lobby-virksomhed i USA.
Det er dog en del mindre end i 2016. Google er langt fra største lobby-investor i USA. Det er det amerikanske handelskammer.
Du kan se hele listen over de største lobby-virksomheder i USA her: Top Spenders.