Allerede i tredje kvartal i år forventer dagligvarekæden Lidl at sende de første selvkørende lastbiler på gaden, som led i et forsøg i den svenske by Halmstad.
Lastbilerne er udviklet af den ambitiøse svenske iværksættervirksomhed Einride, der er stiftet af to veteraner fra den svenske lastvogsnindustri.
I et nyt interview med den svenske erhvervsavis Di Digital, fortæller Einrides stifter og administrerende direktør Robert Falck, at han blandt andet har stiftet virksomheden, fordi han ikke forventer, at de store bilgiganter vil være i stand til at transformere sig hurtigt nok.
Læs også: Vi stod klar ved ankomsten: Førerløse lastbiler indvaderer de danske motorveje
”I min tid hos Volvo har jeg lært, at teknologien i dag ændres langt hurtigere, end store virksomheder er i stand til at forandre sig. Tempoet er øget kolossalt gennem de sidste 25 år siger,” siger Robert Falck til Di Digital.
Flere ordre på vej
Einride offentligjorde aftalen med Lidl i efteråret, og Robert Falck siger til DI Digital, at virksomheden allerede har kontrakter med to andre store virksomheden. Navnene på de to virksomheder er dog stadigvæk fortrolige.
Robert Falck afslører dog, at Einrides system automatiserede system fungerer bedst for virksomheder med store, stabile fragt-flows.
Læs også: Stor lastbilproducent skubber svensk giga-batterifabrik i Tesla-størrelsen et skridt nærmere målet
Snart klar med færdig version
Virksomheden er allerede i gang med at teste en prototype af sin selvkørende og funky-udseende lastbil T-Pod, og i næste måned vil virksomheden være klar til at fremvise en mere færdig udgave af lastbilen.
"Den nye version vil have den fulde løsning installeret, mens vores tidlige proto-type mest handlede om at fremvise selve lastbilen. Nu er den fuldt funktions-dygtig," siger Robert Falck til Di Digital.
Se en animation af lastbilen her:
Læs også: Tesla klar med el-drevet lastbil og lynhurtig sportsvogn: Se de nye køretøjer her
En kamp mod giganter
Konkurrencen på området for elektriske og selvkørende lastbiler er tiltagende hård.
Volvo, Scania og amerikanske Uber har allerede fremvist selvkørende lastbiler, og samtidig tiltrak amerikanske Tesla sig stor opmærksomhed, da virksomheden tidligere på året fremviste prototypen for elektriske lastbil med visse selvkørende funktioner Teslas lastbil vil blive leveret til de første kunder til næste år.
Alligevel frygter Einride-stifteren ikke, at han har kastet sig ud i et blodrødt marked.
Robert Falck forklarer, at i modsætningen til de store lastbil-producenter ser ikke Einride sig ikke som et klassisk bilfirma, men snarere som et software-firma, der leverer transport som en service.
"For at høste alle fordelene, skal man se på helheden og det er derfor, at vi udvikler et fuldt automatiseret transportsystem. I modsætning til de andre der udvikler lastbiler, så er vi en softwarevirksomhed, der bruger hardwaren til at udvikle en service," siger han til Di Digital.
Læs også: Uber sender selvkørende lastbil på gaden: Leverer 2.000 kasser bajere