AOL køber reklametjeneste for 2,7 mia.

AOL har købt Advertising.com og viser dermed sin fortsatte vilje til at satse på onlinemarkedet efter virksomheden helt har neddroslet sine net-aktiviteter.

USA?s største internetudbyder, AOL, har foretaget sit første store indkøb, siden selskabet slugte mediekoncernen Time Warner i 2001. Det skriver The Wall Street Journal.

Selskabet køber online-markedsføringstjenesten Advertising.com for 2,7 milliarder kroner.

Købet er tegn på endnu et strategiskifte i virksomheden, som for blot et år siden seriøst overvejede at afvikle de fleste internetaktiviteter.

Besluttet i sidste måned

Det var kun i sidste måned at det endeligt blev besluttet ikke at skille de to forretningsenheder ad.

AOL forventer at bruge opkøbet til at styrke sin position i det voksende online-markedsføringsmarked kaldet "pay-for-performance", som er rent resultat-orienteret, idet annoncekøberne kun betaler for de annoncer, som skaffer kunder.

Advertising.com's forretningskoncept går ud på at købe bannerannoncer på tusindvis af websteder, men kun kræve betaling, når en kunde foretager en nærmere beskrevet handling, som for eksempel at klikke videre til en annonce eller ligefrem foretage et køb.

Advertising.com tjente 114 millioner kroner sidste år mod et tab på 3,4 millioner kroner året før og har fordoblet omsætningen i samme periode til over 800 millioner kroner, skriver avisen.

AOL har indtil nu fortrinsvis samarbejdet med Google om sine annonceindtægter og omsatte sidste år 1,2 milliarder kroner på den aftale.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere