USA?s største internetudbyder, AOL, har foretaget sit første store indkøb, siden selskabet slugte mediekoncernen Time Warner i 2001. Det skriver The Wall Street Journal.
Selskabet køber online-markedsføringstjenesten Advertising.com for 2,7 milliarder kroner.
Købet er tegn på endnu et strategiskifte i virksomheden, som for blot et år siden seriøst overvejede at afvikle de fleste internetaktiviteter.
Besluttet i sidste måned
Det var kun i sidste måned at det endeligt blev besluttet ikke at skille de to forretningsenheder ad.
AOL forventer at bruge opkøbet til at styrke sin position i det voksende online-markedsføringsmarked kaldet "pay-for-performance", som er rent resultat-orienteret, idet annoncekøberne kun betaler for de annoncer, som skaffer kunder.
Advertising.com's forretningskoncept går ud på at købe bannerannoncer på tusindvis af websteder, men kun kræve betaling, når en kunde foretager en nærmere beskrevet handling, som for eksempel at klikke videre til en annonce eller ligefrem foretage et køb.
Advertising.com tjente 114 millioner kroner sidste år mod et tab på 3,4 millioner kroner året før og har fordoblet omsætningen i samme periode til over 800 millioner kroner, skriver avisen.
AOL har indtil nu fortrinsvis samarbejdet med Google om sine annonceindtægter og omsatte sidste år 1,2 milliarder kroner på den aftale.