AOL køber reklametjeneste for 2,7 mia.

AOL har købt Advertising.com og viser dermed sin fortsatte vilje til at satse på onlinemarkedet efter virksomheden helt har neddroslet sine net-aktiviteter.

USA?s største internetudbyder, AOL, har foretaget sit første store indkøb, siden selskabet slugte mediekoncernen Time Warner i 2001. Det skriver The Wall Street Journal.

Selskabet køber online-markedsføringstjenesten Advertising.com for 2,7 milliarder kroner.

Købet er tegn på endnu et strategiskifte i virksomheden, som for blot et år siden seriøst overvejede at afvikle de fleste internetaktiviteter.

Besluttet i sidste måned

Det var kun i sidste måned at det endeligt blev besluttet ikke at skille de to forretningsenheder ad.

AOL forventer at bruge opkøbet til at styrke sin position i det voksende online-markedsføringsmarked kaldet "pay-for-performance", som er rent resultat-orienteret, idet annoncekøberne kun betaler for de annoncer, som skaffer kunder.

Advertising.com's forretningskoncept går ud på at købe bannerannoncer på tusindvis af websteder, men kun kræve betaling, når en kunde foretager en nærmere beskrevet handling, som for eksempel at klikke videre til en annonce eller ligefrem foretage et køb.

Advertising.com tjente 114 millioner kroner sidste år mod et tab på 3,4 millioner kroner året før og har fordoblet omsætningen i samme periode til over 800 millioner kroner, skriver avisen.

AOL har indtil nu fortrinsvis samarbejdet med Google om sine annonceindtægter og omsatte sidste år 1,2 milliarder kroner på den aftale.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere