Indførelse af ‘teknologiforståelse’ på alle trin i folkeskolen inden for de kommende år, er den helt rigtige vej at gå. Men navnet er elendigt, mener IT-Branchen.
“Bare det havde et navn, der signalerer, at indholdet af faget handler om digital innovation og kreativitet og ikker bare om at forstå teknologi,” sukker Mette Lundberg, politisk direktør i IT-Branchen.
IT-Branchen mener, at børn og unge ikke tænder ret meget på at forstå teknologi. Og den frygter, at navnet alene kan være med til at skabe skepsis over for emnet.
“Navnet signalerer, at det er lidt som at læse en brugsanvisning, og det er der jo ingen, der synes er særligt sjovt. Børn tænder på at kunne skabe noget og være med til at forme fremtiden,” siger Mette Lundberg.
IT-Branchen foreslår, at et kommende fag derfor får et andet navn.
“Bud kunne være ‘digital innovation’ eller ‘digital kreativitet’ Det vigtige er, at det signalerer, at faget er innovativt og kreativt,” siger Mette Lundberg.
Hvad mener du, at folkeskolens kommende teknologi-fag skal hedde? Giv dit bud med i debatfeltet herunder.