‘En kæmpe milepæl for os.’
Sådan betegner brancheforeningen IT-Branchen regeringens beslutning om at indføre ‘teknologi-forståelse’ som obligatorisk fag for alle trin i folkeskolen inden for de kommende år.
Regeringen præsenterer fredag planen, der i første omgang indebærer lanceringen af en tre-årig forsøgsperiode, hvor 50 forsøgsskoler sammen med forskellige eksperter og lignende skal gøre sig erfaringer, ligesom der skal opbygges lærer-kompetencer, udvikles læringsmateriale og lignende.
Du kan læse mere om planen i Computerworlds interview med undervisningsminister Merete Riisager (LA) her: Regeringen gør it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren.
“Vi ser det her som en kæmpe milepæl. Det er et meget stort, som går i opfyldelse. Vi er umådeligt glade,” siger Mette Lundberg, der er direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.
Brancheorganisationen har i flere år arbejdet med det såkaldte coding class-projekt, hvor man uden om folkeskolen har arbejdet med netop at integrere kodning i undervisning af børn.
Otte år
Det er sket i samarbejde med blandt andet coding pirates-initiativet. Udbredelsen af disse projekter er gået over stok og sten i de seneste år. Coding class kører nupå 137 klasser i Danmark.
“Vi fik dengang at vide, at det tog otte år at indføre et nyt it-fag i folkeskolen, og det kunne vi ikke vente på, så vi besluttede sammen med en række medlemsvirksomheder at gå forrest med coding class for at speede processen lidt op,” siger Mette Lundberg.
IT-Branchens erfaring med arbejdet er, at det en kompliceret affære at indføre it i skolerne. Det er noget, der kræver grundig involvering fra skoleledere, lærere, kommuner, styrelser og så videre.
“Det er en stor øvelse at implementere nyt fag, som ikke mindst kræver, at lærerne er klædt ordentligt på,” siger hun.
Samtidig skal der formuleres præcise, faglige mål, udvikles læringsmaterialer. Og så skal
Dels skal der udvikles præcise faglige mål, dels skal der udvikles lærings-midler.
“Og så skal man have lærere, som er klar til at undervise i den her nye faglighed,” siger hun.
Ny måde at undervise på
Ifølge IT-Branchen vil it/’teknologiforståelse’ føre til en helt ny måde at undervise på. På den måde kommer digitaliseringen af undervisningen til at ændre mange ting.
Ifølge Mette Lundberg ‘er det klart,’ at lærerne skal have ‘hjælp til at blive klar’ til at undervise i teknologi og it.
“Men det er ikke en umulig opgave. Det handler i høj grad om, at lærerne skal lære at indgå i klassen på en ny måde, hvor de mere eksplorative sammen med børnene,” siger Mette Lundberg.
Det er noget, som er fremgået tydeligt af de erfaringer, som indtil videre er blevet gjort i coding class, og som lærerne i ret stort omfang skal rustes til, da det på mange måder er en ny måde for dem at angribe stoffet på.
“Lærerne er i høj grad vant til at komme ind med et klart facit på det, som børnene arbejder med. Men når man skal arbejde med kreativitet og innovation skal man være undersøgende og problemløsende uden at nå frem til et enkelt svar,” siger hun.
Det betyder, at læreren i højere grad skal facilitere og i mindre grad undervise.
“Det er en ny tilgang. Men erfaringer fra coding class viser, at det er en meget sjov og spændende måde at arbejde for lærerne, fordi det udløser så meget energi hos børnene, som er vildt begejstrede,” siger Mette Lundberg.
Uafklarede ender
De tre års forsøgsperiode, som regeringen nu igangsætter, skal føre til en afklaring om, hvorvidt it-undervisningen skal etableres som et selvstændigt fag, integreres i andre fag - eller begge dele.
IT-Branchen håber, at de tre års forsøg vil udmønte sig i et resultat, hvor it/’teknologiforståelse’ bliver indført både som fag og som integreret dele af de øvrige fag.
Det kalder Mette Lundberg for ‘i fag og som fag.’
“Vi har brug for det som selvstændig faglighed, men det er jo samtidig også nutidens måde at arbejde på i andre fag,” siger hun.