Skolelærerne er helt afgørende, hvis etableringen af it som obligatisk emne i folkeskolen skal blive en succes.
Sådan lyder det fra undervisningsminister Merete Riisager (LA), der fredag løfter sløret for et nyt projekt, som om tre år skal udmøntes i indførelsen af obligatisk undervisning af it i en eller anden form.
Det kan du læse mere om her: Regeringen gør it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren.
“Det er lærerne, der er nøglen,” siger Merete Riisager til Computerworld.
Indførelsen af it som obligatorisk stof-område vil kræve dedikerede lærere.
“Arbejdet vil kræve lærere, der dedikerer sig til opgaven og som er klar på at følge med udviklingen. Det er jo et område, der udvikler sig hele tiden, så man vil ikke kunne sige, at man har taget det på lærerseminariet, og så er den klaret. Det udvikler sig hele tiden og med høj fart. Så derfor er det væsentligt at have en lærergruppe, der vil det, og som er klar på at holde sig opdateret på det,” siger Merete Riisager til Computerworld.
Høj efterspørgsel
Der er i forvejen meget høj efterspørgsel efter it-kompetencer i erhvervslivet, der konkurrerer hårdt om at tiltrække de nødvendige folk.
Merete Riisager peger på, at en succesrig indførelse af obligatorisk it-undervisning ikke mindst vil kræve, at man får tilrettelagt et effektivt og kvalificeret efteruddannelses-system af lærerne på området.
Det er noget, der hele tiden skal justeres og udvikles i takt med, at teknologierne flytter sig.
Ifølge ministeren bliver vi nødt til at ‘modernisere den måde, som vi tænker efteruddannelse af en lærer på.’
“Det er vigtigt, at vi tænker teknologi ind i efteruddannelsen af lærerne. Det er klart, at vi også skal sætte strøm til lærernes efteruddannelser, når vi nu indtænker teknologiforståelse i grundskolen. Vi må forvente, at en lærer, der arbejder med teknologiforståelse, har behov for opkvalificering hvert eneste år,” siger Merete Riisager.
Regeringen har afsat 68 millioner kroner til programmet, som bliver afsluttet i sommeren 2021.
Her er det ambitionen, at man har erfaringer nok til at begynde at udrulle en egentlig undervisning til alle folkeskoler i Danmark.
“Men det er på nuværende tidspunkt umuligt at sige, hvornår vi har erfaringer nok til at gå videre til fase tre [formulering og etablering af undervisningen, red]. Det afhænger af forsøgene - og af om vi er klar til at skalere,” siger Merete Riisager.
Hvordan oplever du engagementet hos lærerne - er de motiverede til det her?
“Ja, jeg må sige, at jeg oplever et meget stort engagement fra mange læreres side. Jeg har allerede oplevet fantastiske forløb på skolerne. Blandt andet har jeg set et fantastisk samarbejde mellem musik- og matematik-lærere om at integrere teknologiforståelse i undervisningen med internationalt udsyn.”
Jeg oplever virkelig, at lærerne går op i at præsentere børnene for den verden, som børnene skal træde ud i, og som de skal begå sig i . Det ligger jo også i hele folkeskolens formål. Og her er teknologi jo i dag en afgørende præmis.
Skal ikke køres over
“Det er vigtigt, at lærerne ikke bliver kørt over af teknologien. De skal være med til at udvikle det didaktiske arbejde og have mulighed for at vælge materialer og påvirke undervisningen i klasselokalet. Får vi dem med, tror jeg, at vi kan få et rigtigt godt resultat,” siger Merete Riisager.