Som vi kunne fortælle tidligere i denne uge, så buldrer tech-giganterne frem på Boston Consulting Groups årlige liste over de mest innovative virksomheder i verden.
Samtidig står det nu klart, at også virksomheder, der ikke udspringer af it-industrien, satser på digital innovation for fuld udblæsning.
Læs mere her: Her er de 50 mest innovative virksomheder i verden: Tech-giganterne i hård kamp om pladserne
BCG’s undersøgelse er baseret på interviews med topledere fra et bredt udvalg af virksomheder og industrier og på analyser af virksomhedernes økonomiske resultater.
Virksomhedslederne er i undersøgelsen blandt andet blevet spurgt til, hvilke områder inden for innovation og produktudvikling, de forventer, vil have den største indflydelse på deres industri over de næste tre til fem år.
De to områder, der fremhæves af flest, er 'nye produkter' og 'teknologi-platforme' - begge områder mener 41 procent af respondenterne vil få stor betydning i de kommende år.
Herefter følger 'big data-analyser' med 39 procent, 'hurtig ibrugtagen af ny teknologi' med 38 procent, 'mobile produkter og evner' med 34 procent og 'digitalt design' med 31 procent.
Med andre ord er erhvervslederne slet ikke i tvivl om, at teknologi og digitalisering kommer til at få enormt meget betydning i de kommende år.
Satser stort på data-analyser
BCG bemærker, at især big data vinder frem som en metode til innovation.
“Over halvdelen af respondenterne svarer, at deres virksomheder anvender data-analyser til en række innovations-relaterede formål,” skriver BCG og nævner blandt andet, at analyserne bruges til at identificere de områder, der skal udforsket, til idé-generering, til at opdage nye markedstrends og til at prioritere investeringerne.
“Stærke innovatører anvender big data og avancerede analyser langt mere i innovations-processen end svage innovatører, der kæmper med at udnytte data-analyser effektivt,“ lyder det blandt andet i rapporten.
Samtidig er det interessant, at virksomhederne nu tilsyneladende er helt med på, at det er afgørende, at man hurtigt kan tage nye teknologier i brug.
“Stærke innovatører forstår, at en succesfuld digital transformation kræver, at man udmærker på fundamentale områder: hastighed, skala og værdi.”
BCG kan også berette, at de største udfordringer for de virksomheder, der går efter at få succes med digital innovation, især har udfordringer med strategien, processerne og driften og så alle de organisatoriske spørgsmål.
Læs også:
Her er de 50 mest innovative virksomheder i verden: Tech-giganterne i hård kamp om pladserne
Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses