ComputerViews: Blockchain er blevet kaldt for den mest disruptive teknologi, siden internettet så dagens lys.
Og 2018 bliver året, hvor vi teknologien tager springet fra internettets undergrund, hvor eksempelvis kryptovalutaerne bliver skabt, til at blive konkret, reel og værdiskabende for mange forretninger og industrier.
For nylig meddelte IBM og A.P. Møller-Mærsk, at de indgik tæt samarbejde om at udvikle og deploye et nyt blockchain-baseret shippingsystem, som skal digitalisere deres supply chains og gøre det muligt at tracke varer og last i real tid verden over.
Gammeldags system
Den globale shipping-industri er i dag relativ primitiv og anvender i dag i stort omfang et EDI-baseret system [‘electronic data interchange’].
EDI har mere end 30 år på bagen og er dybest set en elektronisk version af gammeldags dokumentudveksling - typisk ordrer og fakturaer - som sendes frem og tilbage via systemet.
Det gammeldags system indeholder en række begrænsninger - eksempelvis at det kan være svært hele tiden at tracke og holde øje med nøjagtigt hvor mange containere, varer eller andet, der befinder sig hvor på nøjagtigt hvilke tidspunkter verden over.
I et blockchain-baseret system, som det IBM og Mærsk vil udvikle, vil alle ændringer omgående blive tilgængelige for alle, der er tilknyttet kæden.
Det bliver til gengæld muligt med indførelsen af blockchain-baserede systemer. Det gør det også muligt løbende eksempelvis at få godkendelser fra havne, told-myndigheder og lignende hen ad vejen.
Indførelse af blockchain-baserede systemer kan dermed komme til at udgøre et kvantespring for alle industrier, der på en eller anden måde arbejder med flytning af varer - hvilket jo gælder stort set alle, da næsten alle industrier på en eller anden måde beskæftiger sig med supply chain.
Stort potentiale - men lang vej
Der er stort potentiale for mange industrier i blockchain-teknologiens indbyggede grundlag: Via mange af hinanden uafhængige kilder løbende at bekræfte bestemte informationer - eksempelvis position, sikkerhed, fødevare-behandling, finansielle transaktioner, it og meget andet.
Der er dog stadig et stykke vej inden de store gennembrud mange steder - også selv om der eksperimenteres med blockchain mange steder for tiden.
Eksempelvis har Microsoft i flere år tilbudt såkaldt ‘blockchain-as-a-service (Baas) på Azure-platformen.
Hewlett-Packard Enterprise lancerede sit eget system - Mission Critical DLT (Distributed Ledger Technology) i november. Og vi har selvfølgelig også IBM på banen.
Supply chain bliver en killer app
Der er ikke lang vej, når det gælder supply chain, hvor blockchain med den nye aftale mellem IBM og A.P. Møller-Mærsk står til at blive den helt store killer app i 2018.
Når det gælder håndtering af supply chain skal data nemlig traditionelt gennem mange kilder, ligesom varerne skal håndteres af mange forskellige instanser og hænder - producenter, leverandører, kunder, myndigheder, transportører, formidlere og så videre.
Helt enkelt ønsker producenterne at sikre, at deres varer når frem til det ønskede mål til tiden, mens kunderne ønsker at sikre, at varerne kommer fra enten en specifik producent eller fra en producent uden ‘lig i lasten,’ som risikerer at skabe problemer.
Disse ønsker har det gamle papir-baserede EDI-system svært ved at imødekomme.
Men blockchain-kæden - både den åbne, som kan ses af alle, samt den lukkede, som kun kan ses af godkendte deltagere - har fat i begge ender samtidig og sikrer, at der ikke bliver fiflet med oplysningerne undervejs, fordi de enkelte blokke i kæden ikke kan ændres, når de først er blevet skabt - hvilket sker i realtid.
Det betyder, at både producenter, distributører og kunder samtidig kan følge produkternes vej gennem supply chainen, hvor de hele tiden har adgang til de samme oplysninger.
Denne gennemsigtighed vil uden den mindste tvivl gøre dem i stand til at reducere deres omkostninger, hvor en del i dag anvendes til spild - eksempelvis i form af forsinkelser, forsvundne varer, forkerte varer eller andet.
IBM og Mærsk var ganske klar i spyttet, da det nye samarbejde blev præsenteret for en uges tid siden:
“Potentialet i en ny neutral og åben digital platform, der sikkert og let kan sikre udveksling informationer, har et kæmpe potentiale, og den vil være til gavn for alle spillerne på tværs af logistikkæden,” lød det fra selskabet.
Det åbne spørgsmål er selvfølgelig, om de øvrige spillere i markedet er med på ideen. Og om de overhovedet har nogen mulighed for ikke at være med, når først IBM og Mærsk søsætter løsningen.
Er der andre industrier, hvor potentialet i blockchain ligger lige for? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.
Læs også:
Overblik: Her er it-organisationens to-do-liste med de afgørende teknologier og digitale strategier
Verdens største it-analysefirma advarer: Blockchain er over-hypet – lad dig ikke rive med