Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

3 får kæmpe momsregning på 418 millioner kroner efter moms-fidus: Lander stort underskud

En stor moms-regning på 418 millioner kroner sender mobilselskabet 3 ud i dundrende underskud. Selskabet har betalt regningen - men har klaget over den.

En uafklaret moms-sag har kostet mobilselskabet 3 et så stort millionbeløb, at selskabet driftsresultat for dets fjerde regnskabskvartal lander på et flammende rødt underskud på 239 millioner kroner.

Underskuddet er direkte forårsaget af en engangsbetaling til Skat på 418 millioner kroner, som Skat mener, at 3 har betalt for lidt i moms.

3 mener, at momsen er betalt og har derfor klaget over afgørelsen, som nu skal behandles i Skatteankenævnet.

“I Q4 har vi fået en opkrævning fra Skat angående moms, som vi har betalt. Vi er uenige i Skats måde at fortolke loven på, og derfor har vi anket afgørelsen for at få en afklaring,” siger 3’s administrerende direktør, Morten Christiansen ifølge en udsendt meddelelse.

Han meddeler til Ritzau, at regningen på 418 millioner kroner er blevet betalt 'under protest.'

Har beholdt en del af momsen selv

Skat gik i sommer i gang med at undersøge flere teleselskaber, som Skat mistænkte for at beholde en del af den moms, som de opkræver fra kunderne, i stedet for at betale den til statskassen.

Mistanken lød på, at teleselskaberne kun betaler moms af det faktiske forbrug af de abonnementer, som de sælger og altså ikke i forhold til de forskellige maksimum-grænser for taletid eller data, som pakkerne indeholder.

Abonnenterne betaler moms af det fulde beløb - altså i forhold til maksimum-grænsen - men teleselskaberne sender altså kun moms af det faktiske forbrug videre til statskassen.

I sommer meddelte de tre øvrige store teleselskaber - TDC, Telenor og Telia - til Finans, at de indbetaler al opkrævet moms til skat. 

Strålende forretning

3 har i årevis haft en strålende forretning på salg af netop datapakker til kunderne, og i sommer bekræftede 3, at selskabet 'havde en dialog' med Skat.

Dengang bedyrede selskabet til Finans, at det var i sin gode ret til at 'udfordre Skats praksis,' lige som det ikke mente, at man kunne tale om, at det beholdte momsen, så længe sagen var i gang.

3 omsatte i kvartalet for 756 millioner kroner og erklærer sig trods det store drifstunderskud tilfreds med kvartalet, hvor det underliggende driftsresultat, hvor engangsbetalingen til Skat ikke er medregnet, lander på 179 millioner kroner.

Det svarer til en stigning på 6,5 procent i forhold til det tilsvarende kvartal året før.

Samtidig melder 3, at selskabet har fået 8.000 flere kunder, og at det nu har i alt 1.274.000 kunder herhjemme.

3 har i de seneste kvartaler haft godt med vind i sejlene med ret stor kundetilvækst og høj indtjening. Morten Christiansen meddeler til Ritzau, at selskabet forventer mellem 50.000 og 100.000 nye kunder i 2018.

Computerworld har forsøgt at få en kommentar fra 3-direktør Morten Christiansen, som endnu ikke er vendt tilbage på vores henvendelse.

Læs også:

Teleselskabet 3 skovler kunder ind: Kaprede 47.000 nye mobilkunder i 2016

3 buldrer frem på det danske telemarked: Henter masser af mobilkunder og tjener styrtende med penge

3 fortsætter kundevækst: 17.000 nye kunder i tredje kvartal




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere