Hastighed er afgørende for internetbrugerne i dag - ikke mindst når de søger efter noget konkret på nettet fra de mobile platforme.
Derfor vil verdens mest anvendte søgemaskine, Google, i stigende grad begynde at anvende websidernes load-hastighed som et parameter, når søgeresultaterne præsenteres på de mobile platforme.
Det betyder, at der er nye ændringer til søgealgoritmen på vej, som man som webudvikler bør være opmærksom på. Det meddeler Google.
“Selvom hastighed har været anvendt i rangeringen i noget tid, så var det 'signal' fokuseret på desktop-søgninger. I dag annoncerer vi, at 'page speed' med start i juli 2018 vil være en faktor i rangering af mobil-søgninger.”
Mange ting spiller ind
Google skriver, at opdateringen, der kaldes speed update, kun vil ramme de sider, der leverer den langsomste oplevelse for brugerne - og at det jo heller ikke er det det eneste parameter, der kommer i spil, når siderne rangeres.
Derfor kan en lidt langsom side også godt blive rangeret højt, hvis den indeholder fantastisk og relevant indhold.
Alligevel lyder opfordringen fra Google nu:
“Vi opfordrer alle udviklere til at tænke bredt over, hvordan performance påvirker en brugers oplevelse af deres side og at overveje et udvalg af oplevelses-metrikker,” lyder det fra Google.
Læs også:
Har høstet data fra 10 millioner websider: Her er de mest populære webteknologier
Nu kommer post-app-æraen: Du skal tænke mobile løsninger på en helt ny måde