Opgaven var at få ryddet op i en vældig fart, da Michael Hermansen tiltrådte som ny direktør for CGI Danmark i juli sidste år.
I bøgerne lå to kuldsejlede it-projekter, der skulle vise sig at komme til at hænge som blylodder i virksomhedens regnskab.
Det kan du læse mere om her: To strandede it-projekter har sendt danske CGI til tælling: "Har leveret rigtig dårligt og det har kostet os rigtigt mange penge"
De to unavngivne projekter fuldstændigt ødelagde bundlinjen hos CGI Danmark, der ellers havde leveret flotte tal i siden virksomheden overtog Logica i 2013.
Men nu er der ryddet op i bøgerne og direktør Hermansen har en plan, der skal bevise, at sidste års forretningsmæssige kæp i hjulet var en engangsforseelse.
Læs om CGIs exit fra det dramatiske udbud i Region Syddanmark her: Stor-leverandør trækker sig uden varsel fra milliard-udbud i Region Syddanmark: "Efter mange overvejelser er vi desværre nået til den konklusion"
Ny strategi
Selvom man hos CGI Danmark har fået ryddet op i bøgerne, hvor de grufulde projekter lå, er det ikke nok.
Den relativt nyudnævnte direktør Michael Hermansen har en strategi, der skal vende udviklingen.
Strategien indeholder en omstrukturering og en øget fokusering på særligt to sektorer.
Tilsammen skal det vende sidste års katastrofale regnskab.
Direktøren har ambitioner om, at det allerede skal ske i løbet af 2018.
"Jeg mener, at vi er på rette vej med den omstrukturering, som jeg har lavet. Det viser vores resultater for første kvartal også, men dem må jeg ikke fortælle dig om. Men jeg kan sige, at vi kan se rigtig positive resultater."
Og med den umiddelbare fremgang tør Michael Hermansen godt stile højt efter årets resultat.
“Til næste år skal vi have en overskudsgrad på mere end 10 procent. Vi kommer tilbage med både vækst og profitabel vækst. Det handler om fokusering, og det handler om at have en anden tilgang,” siger han.
Læs om CGIs opkøb af Affecto her: Stor it-handel under opsejling: CGI vil købe Affecto - har 70 medarbejdere i Danmark
Et hurtigt regnestykke viser, at der heri ligger lovning på et decideret rekordregnskab for den danske afdeling af den canadiske it-gigant.
En overskudsgrad på mere end 10 procent med udgangspunkt i en omsætning magen til sidste år vil ikke bare være den højeste overskudsgrad for virksomheden i Danmark. Det vil samtidigt skabe den stærkeste bundlinje nogensinde for CGI Danmark med et resultat på minimum 72 millioner kroner.
Læs mere om CGI her: 11 opsigelser på én uge - og alle gik til konkurrenten
Nyt fokus
Vejen til den regnskabsmæssige rekord går som sagt gennem den nye strategi, som Michael Hermansen med sine 20 års erfaring fra CGI har lagt for virksomheden.
Det handler om at lyse ekstra skarpt på de områder, hvor CGI ikke har indløst sit potentiale i Danmark, mener han.
“Hvis jeg skal sætte to fokusområder for os, så er det finanssektoren og det er den offentlige sektor,” siger han og fortsætter:
“Der sker rigtig meget i finanssektoren og efter min overbevisning, så er det et af de områder, hvor CGI ikke har indfriet sit potentiale i Danmark. Derfor vil vi have en større forretning indenfor finansområdet,” erklærer han som mål for 2018.
Læs mere om CGI her: It-firma tilbød juniorkonsulenter til én krone i timen
Og selv om det kunne tænkes, at direktørstolen var en anelse håndvarm under direktøren afviser Michael Hermansen pure, at hans post som direktør er i fare efter regnskabet.
Han skal derimod ses som oprydderen, siger han.
“Jeg har bestyrelsens opbakning, jeg har den nordiske præsidents opbakning og jeg har CGIs topchefs opbakning. Jeg har været i den her virksomhed i 20 år, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at det har været en stor opgave at påtage sig. Det har været spændende og lærerigt, og jeg har en stor tro på, at vi er godt på vej, så jeg sover fint om natten.”