A.P. Møller-Mærsk og IBM har netop etableret et joint-venture-selskab, der skal udvikle en ny og åben digital fragt-platform.
Målet er at digitalisere verdenshandlen, lyder det fra IBM i en pressemeddelse.
"Der er et kæmpe potentiale i en ny neutral og åben digital platform, der sikkert og let kan sikre udveksling informationer, og den vil være til gavn for alle spillerne på tværs af logistikkæden,” siger Vincent Clerc, der er kommerciel direktør hos Mærsk og bliver bestyrelsesformand i det nye joint venture.
Læs også: Til hackathon hos A.P. Møller-Mærsk: Her er tre ideer, der kan revolutionere shippingbranchen
Hurtig og effektiv udveksling af informationer
Den nye platform kommer til at gøre brug af blockchain-teknologien, der i praksis fungerer som en åben transaktionsliste.
Den skal gøre det muligt for aktørerne i verdenshandlen at udveksle informationer med hinanden på en hurtig og effektiv måde.
Blockchain er i dag mest kendt som den underliggende teknologi bag kryptovalutaer som bitcoin.
Men det er IBM’s forhåbning, at den nye fragtplatform kan sikre blockchain et gennembrud som den førende teknologi i shipping-industrien.
”Vores joint-venture med IBM betyder, at vi kan nu kan sætte fart under anvendelsen af denne spændende teknologi hos de millioner af organisationer over hele verden, der spiller en så afgørende rolle i en af de mest komplekse netværk i verden, nemlig den globale logistikkæde,” siger Bridget van Kralingen, senior vice president i IBM Global Industries Solutions and Blockchain.
Fragt for fire billioner kroner
Potentialet for en sådan platform kan være stort.
For IBM oplyser, at der i dag bliver fragtet varer for cirka fire billioner kroner (fire millioner millioner, red) hvert år, og 80 procent af den fragt sker via verdenshavene.
Lars Jensen, der er stifter af analysehuset Seaintel, vurderer ifølge Berlingske, at der vil være efterspørgsel efter en sådan platform i fragt-industrien, der ofte lider under problemer med at udveksle data på en hurtig og effektiv måde.
”Den måde, logistikkæden fungerer på i dag, er utroligt ineffektiv. De rigtige folk har i dag ikke adgang til de rigtige informationer på de rigtige tidspunkter. Der er masser af digitale initiativer i branchen, men der mangler den samlende digitale infrastruktur, som alle kan bruge,” siger han til Berlingske.
Michael J. White, der er tidligere topchef for Mærsk Line i Nordamerika bliver CEO for det nye selskab, der får hovedkvarter i New York-området, hvor IBM også har sit globale hovedkvarter.
A.P. Møller-Mærsk satte for et års tid siden alle sejl mod en ny digital kurs.
Det kan du læse mere om her: Ny formand for mægtige Mærsk: Valget af Jim Hagemann Snabe handler om digitalisering og it