Computerworld mener: DI har ansat en ny digital direktør i form af Lars Frelle-Petersen. Det er i sig selv et interessant og ambitiøst valg af erhvervsorganisationen, men det er i virkeligheden ikke navnet Lars Frelle-Petersen, der er den største nyhed.
Det er derimod, at den nye direktør ikke "kun" skal stå i spidsen for branchefællesskabet DI Digital, hvor Adam Lebech var direktør, før han skiftede til Digitaliseringsstyrelsen.
DI ansætter nemlig også Lars Frelle-Petersen til at have ansvaret for en ny digitaliseringspolitisk enhed i DI, ligesom han bliver en del af DI’s direktion.
Læs mere her: Lars Frelle-Petersen bliver ny topchef i DI Digital
Der ligger et meget markant budskab i, at den digitale direktør i landets største erhvervsorganisation får en plads i direktionen.
I årevis har man nemlig i it-kredse argumenteret for, at CIO’er og digitale direktører med andre titler hører til i virksomhedernes øverste ledelseslag. Det er desværre et budskab, der for sjældent har givet genklang hos CEO’erne og deres artsfæller.
Det er synd, for det er naturligvis sådan, at det bør være i en moderne digital virksomhed: At manden eller kvinden med det digitale ansvar sidder med ved det bord, hvor de vigtige strategiske beslutninger træffes.
Det handler ikke om, at folk skal have flotte titler for titlernes skyld. Nej, det bunder i erkendelsen af, at it og digitalisering er fundamentet i de fleste virksomheder i dag. It skal integreres i alle produkter, arbejdsgange og processer i virksomheden.
Det forudsætter, at virksomhedens strategi og vision er gennemsyret af digitale tanker og ambitioner. Derfor skal personen med det digitale ansvar være en del af topledelsen og dermed typisk også direktionen.
Det kan i teorien godt være CEO’en, der har denne digitale rolle - og hun/han sidder jo allerede for bordenden.
Vi vil dog her på Computerworld (med fare for at fornærme nogen) godt stille spørgsmål ved, om alle de CEO’er, der taler om digitalisering i disse år, reelt har forstået, hvad en gennemgribende digital transformation indebærer af muligheder og udfordringer?
Det forstår en dygtig CIO, og derfor skader CEO’en i virkeligheden både sig selv og virksomheden ved ikke at inkludere CIO’en i direktionen.
Danmarks dygtigste CIO sagde op af netop denne grund
Nogle af Danmarks dygtigste CIO’er har haft denne holdning i mange år.
Sjældent har det dog været så tydeligt, som da Morten Gade Christensen - kåret som Årets CIO i 2016 - sidste år valgte at sige op som CIO i Energinet på grund af en ny koncernstruktur, der netop ikke gav en plads til CIO’en i det øverste ledelseslag.
"Man har etableret en ny koncernstruktur, som betyder, at it ikke er en del af øverste ledelsesniveau. Og det er jeg ikke interesseret i at være en del af. Det er reelt det, der er sket, og det gør så, at jeg har afleveret min opsigelse," forklarede Morten Gade Christensen til Computerworld.
"Jeg synes generelt set, at det er en udfordring, hvis ikke it er en del af øverste ledelsesniveau, fordi it skal være med til at transformere virksomheder. Derfor hører hele digitaliseringsagendaen til på øverste niveau," sagde han videre i interviewet.
Morten Gade Christensen, der altså kort inden sin exit var blevet kåret som Årets CIO i Danmark, fik i øvrigt hurtigt et nyt job efter sin exit fra Energinet.
Han blev nemlig ansat som direktør for Privat og Erhverv i Bankdata, hvor han fik ansvaret for omkring 300 medarbejdere. Læs mere om det her.
CEO i Novo Nordisk har digital baggrund
Novo Nordisk kan fremhæves som en af de danske virksomheder, der har forstået den digitale udvikling og betydning.
Den nuværende CEO i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, var it-topchef i koncernen, før han strøg helt til tops som CEO. Således var Lars Fruergaard Jørgensen både i 2009 og 2012 nomineret til Årets CIO i Danmark for sit arbejde i Novo Nordisk.
Læs også: Fra CIO til CEO: Tre årsager til at it-direktør Lars Fruergaard bliver ny CEO i Novo Nordisk
Derfor sender DI et vigtigt signal
Tilbage til DI og ansættelsen af Lars Frelle-Petersen som digital direktør, der altså får en fast plads i direktionen i den magtfulde arbejdsgiver- og interesseorganisation.
Det sender et signal, som alle danske virksomheder bør lytte til: Det digitale ansvar hører hjemme helt i toppen af virksomheden. Punktum.
I øvrigt bør man også være bevidst om, at de dygtigste og tungeste digitale kapaciteter i landet er svære at tiltrække, og at det derfor i sig selv kan gøre virksomheden mere attraktiv, hvis man sender et meget klart signal om, at man tager digitaliseringen seriøst. Eksempelvis ved at oprette en digital plads i direktionen.
Danmark har også fået en it-minister
Hiver vi os helt op i helikopterperspektiv, så er denne bevægelse nu også i fuld gang selv på samfundsplan, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen i november 2016 ansatte Sofie Løhde som innovationsminister. Hun fik dermed også ansvaret for den offentlige it-udvikling i Danmark.
Danske virksomheder bør gå samme vej, hvis de ikke allerede er i fuld gang. It og digitalisering er et fundament for fremtiden og går på tværs af alle virksomheder, brancher og industrier. Derfor hører det digitale ansvar hjemme i topledelsen.
Lars Frelle-Petersen sætter selv ord på dette i et dugfrisk interview til Computerworld:
“Noget af det man har set i en stor del af de private virksomheder såsom Mærsk og Novo Nordisk er, at man får både bestyrelsesmedlemmer og direktører med en stor digital bagage, der skal være med til at lave en transformation af de her virksomheder."
"Jeg er den person i DI, der kommer med den bagage,” siger Lars Frelle-Petersen i interviewet, som du kan læse her:
Læs også:
Lars Frelle-Petersen bliver ny topchef i DI Digital
Fra CIO til CEO: Tre årsager til at it-direktør Lars Fruergaard bliver ny CEO i Novo Nordisk
Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses