De store danske teleselskaber er godt i gang med at udvikle nye forretningsområder inden for B2B.
Selskaberne - TDC, Telenor og Telia - er under pres af voldsom priskrig samt nedgangen i antallet af tv-pakker, skriver Finans
Ifølge avisen arbejde selskaberne nu at få en forretning ud af de meget store mængder data om danskernes bevægelsesmønstre og adfærd, som de ligger inde med.
Det er data, som eksempelvis butikker og forsikringsselskaber kan have interesse i at købe.
Det er noget, som Google og Facebook i dag tjener styrtende på.
Ifølge avisen er et eksempel Telenors nye ‘Kør Godt’-app, der måler brugerens kørsel og derefter fastlægger en forsikringspris på baggrund af de indsamlede data.
“Vores mål på længere sigt er, at 10 procent af den samlede forretning skal komme fra nye områder, hvor vi i stil med "Kør godt-appen" sælger vores avancerede dataanalyser. Alt fra detail til forsikringsselskaber efterspørger data om forbrugerne, som vi er eksperter på," siger Telenors markedsdirektør, Lars Thomsen, til Finans.
Læs også:
Dansk teleindustri i krise: Førende teleselskaber har nedskrevet for milliarder
Indsigt: Fire centrale pointer om teleselskabernes tvangsudlevering af kundeoplysninger