Artikel top billede

Den grønne købe-knap ser simpel ud, men under den er der et skjult isbjerg af teknik og mennesker, siger Theis Søndergaard fra Vivino.

Dansk app er blevet verdens største markedsplads for vin på halvandet år - men det kniber med at få kvalificeret arbejdskraft

Danske Vivino, der blev grundlagt som et onlinefællesskab for vinelskere, har på godt halvandet år indtaget pladsen som verden største handelsplads for vin. Vivino har 26 millioner brugere og solgte vin for 40 millioner dollars sidste år - men det kniber med at skaffe folk til det danske kontor.

Danske Vivino med base i København har nu 26 millioner vininteresserede brugere over hele verden, som bruger appen til at holde styr på de vine, de har på lager - eller har drukket - og til at finde ud af, om en vin er pengene værd.

I løbet af de seneste halvandet til to år er Vivino også begyndt at gøre appen til en markedsplads for vin, og det er sket med en overvældende succes, fortæller CPO og Co-founder, Theis Søndergaard til arbejdsgiverorganisationen Dansk Industris afdeling DI Digital, hvor Vivino netop er blevet medlem og er udnævnt til månedens medlem i november.

Vivino solgte sidste år vin for mere end 40 millioner dollar.

Det gør Vivino til verdens største markedsplads for vin, fortæller Theis Søndergaard.

Tilmed er væksten fortsat stærk i 2017. Vivinos brugere i USA kan købe over 100.000 forskellige vine fra flere end 200 vinhandlere direkte i appen, og modellen er også indført i Europa.

Læs også: Dansk vin-app modtager 170 millioner kroner fra kendte investorer - nu skal der tjenes penge

Et isbjerg af teknik og mennesker

“Det er på ingen måde en lille eller enkel opgave - der er store og komplekse it-systemer og processer som skal være på plads. Den grønne købe-knap ser simpel ud, men under den er der et skjult isbjerg af teknik og mennesker,” siger Theis Søndergaard til DI Digital.

Vivino største udfordring er ifølge Theis Søndergaard at finde arbejdskraft i den rigtige kvalitet til selskabets kontor i København.

“Der er ikke mange, som har erfaring med et digitalt forbruger-produkt i den skala, som vi opererer med, og især ikke i København”, siger han.

Ifølge Theis Søndergaard skal Vivino tiltrække folk fra eksempelvis San Fransisco og London, og derfor er det vigtigt, at København er et stærkt brand, og at Vivino er kendt for et virkelig godt arbejdsmiljø.

Læs også: Dansk vin-app er kæmpe-succes i Silicon Valley: Elsker at brænde masser af penge af




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer