Danske Vivino med base i København har nu 26 millioner vininteresserede brugere over hele verden, som bruger appen til at holde styr på de vine, de har på lager - eller har drukket - og til at finde ud af, om en vin er pengene værd.
I løbet af de seneste halvandet til to år er Vivino også begyndt at gøre appen til en markedsplads for vin, og det er sket med en overvældende succes, fortæller CPO og Co-founder, Theis Søndergaard til arbejdsgiverorganisationen Dansk Industris afdeling DI Digital, hvor Vivino netop er blevet medlem og er udnævnt til månedens medlem i november.
Vivino solgte sidste år vin for mere end 40 millioner dollar.
Det gør Vivino til verdens største markedsplads for vin, fortæller Theis Søndergaard.
Tilmed er væksten fortsat stærk i 2017. Vivinos brugere i USA kan købe over 100.000 forskellige vine fra flere end 200 vinhandlere direkte i appen, og modellen er også indført i Europa.
Læs også: Dansk vin-app modtager 170 millioner kroner fra kendte investorer - nu skal der tjenes penge
Et isbjerg af teknik og mennesker
“Det er på ingen måde en lille eller enkel opgave - der er store og komplekse it-systemer og processer som skal være på plads. Den grønne købe-knap ser simpel ud, men under den er der et skjult isbjerg af teknik og mennesker,” siger Theis Søndergaard til DI Digital.
Vivino største udfordring er ifølge Theis Søndergaard at finde arbejdskraft i den rigtige kvalitet til selskabets kontor i København.
“Der er ikke mange, som har erfaring med et digitalt forbruger-produkt i den skala, som vi opererer med, og især ikke i København”, siger han.
Ifølge Theis Søndergaard skal Vivino tiltrække folk fra eksempelvis San Fransisco og London, og derfor er det vigtigt, at København er et stærkt brand, og at Vivino er kendt for et virkelig godt arbejdsmiljø.
Læs også: Dansk vin-app er kæmpe-succes i Silicon Valley: Elsker at brænde masser af penge af