Der har i de senere år været talt meget om, at CIO’erne/it-cheferne ikke længere er alene om at stå for investeringerne i it og styringen af it i virksomhederne.
Blandt andet har der været meget fokus på flere nye digitale roller - eksempelvis som CMO (chief marketing officer) og CDO (chief digital officer).
Disse profiler har ofte også budget og lederansvar til at investere i it-løsninger, og de lægger også digitale strategier.
Man tager dog fejl, hvis man dermed antager, at CIO’erne bliver kørt ud på et sidespor. For faktisk spiller CIO’erne en vigtigere rolle end nogensinde.
Det er nemlig dem, der har det forkromede overblik og forstår mulighederne med it og konsekvenserne af de valg, man træffer med de digitale strategier.
Skyhøje forventninger
For få uger siden kunne man på Gartners Symposium i Barcelona igen og igen høre analysefirmaets rådgivere forklare, hvor vigtige CIO’erne og deres it-folk er for fremtidens digitale virksomheder.
Det er en holdning og erkendelse, der i dag findes hos både topledelser og bestyrelser.
Dermed ikke sagt, at CIO'erne får det hele serveret på et sølvfad, for som Gartners research vice president Peter Søndergaard sagde om kunsten at balancere driftsansvaret med ansvaret for digital innovation:
”I spiller en afgørende rolle i den digitale transformation. Men det er ikke let. I skal både leve op til det, der forventes af jer, og I skal også være dem, der spiller en central rolle i forhold til det digitale.”
Læs mere her: Skyhøje forventninger til it-chefen og it-organisationen: Her har I ansvaret for at sikre virksomhedens succes
Det er ikke kun Gartner, der vurderer, at CIO’erne spiller en stadig mere central rolle i takt med, at alle taler om digital transformation og om nye teknologiske tendenser som kunstig intelligens, machine learning og augmented reality.
Analysefirmaet Forrester har en række interessante forudsigelserne om CIO’erne 2018. Matthews Guarini, research director i Forrester, skriver blandt andet, at man som CIO har bedre muligheder end nogensinde for at balancere drift og udvikling - blandt andet med hjælp fra nye teknologier og arbejdsmetoder (eksempelvis DevOps):
“Forrester forudser, at CIO’er i 2018 - hvis de gør tingene på den rigtige måde - vil gøre rollen som chief digital officer forældet, når han/hun stiller den teknologi og service til rådighed, der gør det muligt for virksomheden af have succes i kundernes tidsalder.”
Det skal du fokusere på
Hvis man for alvor vil træde i karakter som CIO, skal man ifølge Forrester blandt andet orkestrere alle de underliggende teknologier og leverandørerne samt have en platforms-baseret tilgang til hele den digitale udvikling.
Det arbejde er rigtig mange CIO’er heldigvis godt rustet til at klare i dag.
“Med nogle års erfaringer med agil udvikling og DevOps vil 2018 være det år, hvor CIO’erne udnytter disse erfaringer til at øge indsatsen med kunde-fokuserede leverancer på tværs af virksomheden,” skriver Matthews Guarini.
“CIO’erne vil drage nytte af deres bedste teknologi-ledere til at understøtte denne overgang, og dette vil føre til et forbedret forhold mellem forretningen og it. Og når CEO’en og bestyrelsen har fokus på speed-to-market, vil CIO’ens stjerne også stige til vejrs.”
Læs også:
Overblik: Her er it-organisationens to-do-liste med de afgørende teknologier og digitale strategier