Forskning hos Apple viser, hvordan selvkørende biler bedre kan opdage og overvåge cyklister og fodgængere med færre sensorer end ellers.
Det står i den første offentligt fremviste forskningsrapport udgivet af Apple selv om selvkørende biler.
Det skriver Reuters.
Apple er ellers notorisk kendt for at holde sin forskning tæt ind til kroppen, hvilket af mange bliver anset som et tilbageskridt for den fælles udvikling af blandt andet machine learning og kunstig intelligens.
Men rapporten blev 17. november udsendt af Apples Yin Zhou og Oncel Tuzel til det uafhængige site ArXiv.
I dokumentet skriver Apple-forskerne blandt andet om VoxelNet, der er en software, der hjælper computere med at opdage tre-dimensionelle objekter.
Selvkørende biler benytter sig normalt af todimensionelle kameraer og LiDAR-enheder til at genkende verden omkring sig. Problemet er, at kameraerne ofte har en meget lav opløsning, hvilket gør det svært at spotte små objekter langt væk.
Med VoxelNet har Apple haft succes med at opdage selv små objekter som fodgængere og cyklister kun med LiDAR-data - og har endda haft større succes end andre systemer, der også kun benytter LiDAR.
Dette er dog kun sket via computersimuleringer og ikke via testkørsel.
Tilbage i april fik Apple lov til at teste selvkørende biler i Californien, og bilen er også blevet spottet et par gange.
Læs også: Nye billeder ser dagens lys: Her er Apples selvkørende bil
I første omgang var Apples plan at udvikle en her selvkørende bil, men efterfølgende forlyder det, at planen nu er at udvikle et system, som andre bilproducenter kan implementere i sine biler.
Læs også: Apple ville genopfinde hjulet: Sådan gik det til, da it-gigantens vilde bilprojekt blev skrottet