Tesla er på vej med to nye biler.
Den ene er en elektrisk lastbil, der efter planen vil gå i produktion i 2019. Den vil kunne køre lige knap 800 km på en opladning.
Den anden kommende Tesla er en lynhurtig roadster sportsvogn, der kan accelere fra 0-96 kilometer i timen (60 miles) på 1,9 sekunder og vil kunne køre lige knap 1.000 km på en opladning.
“Målet er at give hardcore tæsk til benzin-biler,” lød det ifølge Bloomberg i vanlig selvsikker stil fra Teslas stifter og administrerende direktør Elon Musk, da han tidligt fredag morgen præsenterede de to biler.
Præsentationen af den el-drevne lastbiler havde været ventet længe, mens præsentationen af den nye sportsvogn kom som en overraskelse for tilhørerne.
Låner teknologi fra personbiler
De elektriske lastbiler låner ifølge Bloomberg en del teknologi fra Teslas personbiler.
Eksempelvis vil lastbilerne blive udstyret med Teslas selvkørende teknologi, og kabinen vil ligeledes bliver udstyret med to store 15-tommer touch-skærme.
Tesla vil selv være den første virksomhed, der tager de nye eldrevne lastbiler i brug.
Tesla vil bruge lastbilerne til at fragte dele mellem virksomhedens batterfabrik i den amerikanske stat Nevada og virksomhedens bilfabrik i Californien.
Den californiske el-bilsproducent er dog langt fra den eneste virksomhed, der har planer om at bygge elektriske lastbiler.
Mercedes-producenten Daimler AG har ifølge Bloomberg allerede fremvist adskillige batteri-drevne prototyper i år, men den tyske producent forventer dog ikke at de elektriske lastbiler får et gennembrud de næste 10 år.
Ifølge Bloomberg arbejder Volvo og Volkswagen ligeledes på elektriske lastbiler og hybrid-lastbiler.
Ramt af produktionsproblemer
Præsentationen af de nye biler kommer samtidig med, at Tesla har store vanskelligheder med at få produceret virksomhedens seneste bil, Model 3.
Ved udgangen af september havde Tesla eksempelvis blot produceret 260 udgaver Model 3, men virksomheden ifølge målsætningen skulle have produceret mere end 1.600 Model 3-biler.
Læs også: Tesla i store problemer: Nyt regnskab er blodrødt - og ny elbil er ramt af forsinkelser