Tallene var sådan set pæne nok, da administrerende direktør i SimCorp, Klaus Holse, fremlagde halvårsregnskabet tilbage i august måned.
Men på kundesiden stod det stille. Helt stille.
Virksomheden havde ikke fået nogle nye kunder i årets andet kvartal, og det nagede direktøren, der har ambitioner om tocifret vækst og et succesfuldt indtog på det amerikanske marked.
Læs mere om det her: Nyt Simcorp-regnskab afslører: Den danske it-gigant har hårdt brug for flere kunder
Derfor er det da også en mere positiv topchef, der tirsdag fremlægger regnskabet for efterårskvartalet og samtidig kan foriskre omverdenen om, at der er kommet nye kunder i butikken.
Omsætningsvæksten er på 10,4 procent og dermed fortsat inden for de 9-14 procent som SimCorp har lovet markedet.
”Vi er godt tilfredse med den vækst, vi har i butikken. I de første ni måneder [af regnskabsåret, red] er vi vokset mere end 10 procent. Det synes vi er meget godt. Det er en fin vækst,” siger Klaus Holse.
På bundlinjen er der dog mindre fart på.
Det skyldes ifølge topchefen, at fordelingen mellem de produkter, som SimCorp sælger til kunderne, har ændret sig i retning af færre licenser og mere service.
"Vi har solgt lidt færre licenser og lidt mere 'professional service'. De konsulenter, der yder assistance til kunderne, skal have løn, og det øger omkostningerne, hvorimod vi ikke har så store lønomkostninger, når vi sælger et stykke software. Det er der en lidt højere margin i,” siger han.
Nye kunder i butikken
Det er dog som bekendt ikke kun tal på top og bundlinje, der interesser Klaus Holse og resten af Simcorp.
For efter et magert andet kvartal på kundesiden, er der nu kommet nye navne på SimCorps kundeliste.
Det drejer sig blandt andet om Novo Holding A/S, FIIG Securities og senest den thailandske nationalbank.
Det vækker glæde hos topchefen, der har planer om et stort nordamerikansk togt.
”Det går godt på de fleste markeder. Vi er glade for, at vi har fået en kunde mere i Nordamerika, vi har fået lidt gang i Asien med en ordre i Australien og så har vi fået en ny kunde her i Danmark, så det er vi godt tilfredse med,” siger Klaus Holse.
Netop den nye kunde på det nordamerikanske kontinent er vigtig for SimCorp, da det er et skridt på vejen for virksomhedens ambition om at få endnu bedre fat i branchens mest afgørende marked.
Læs mere om det her: SimCorp kigger stålsat mod verdens største marked: "Der er ikke noget i vejen for, at vi kan have 20-25 procents markedsandel i USA om 10 år"
Travlt op til jul
Med præsentationen af dagens regnskab holder SimCorp-kursen årsmålene udover en mindre justering af overskudsgraden.
Derfor kigger Klaus Holse og resten af holdet i domicilet på Islands Brygge i København da også med spænding frem mod slutningen af året og enden på et kvartal, der allerede har givet virksomheden to nye kunder.
Juletid betyder nemlig travlhed for SimCorp.
"I vores forretning er det ligesom i mange andre software-forretninger sådan, at der skal laves en del op til jul. Vi har typisk vældigt travlt i november og december med at få nye kontrakter på plads med kunderne, men det er typisk også her, at vi har en stor del af salget til vores eksisterende kunder," siger Klaus Hose.
Læs mere om SimCorp her: Klaus Holse: Det lille danske marked giver virksomheder en global fordel
Travlheden op til jul påvirker det meste af it-branchen men altså også SimCorp.
I december har kunderne nemlig som regel samlet sig et overblik over, hvad der er tilbage i portemonæen i år og hvor meget, der kommer i den til næste år.
"I november og december ved kunderne hvor mange penge, de har tilbage på budgetterne, og derfor er det også måneder, hvor kunderne tager beslutninger. På den anden side har du en salgsstyrke, der har nogle årsmål, så de arbejder også ekstra hårdt for at være sikre på at nå dem. De to ting i kombination driver, at man næsten altid har et stort fjerde kvartal. Sådan er det bare," siger topchefen.
Læs også:
SimCorps CTO omstillede 40 procent af virksomheden på 15 måneder: Nu arbejder alle agilt