Godmorgen fra Computerworld. Her kommer overblikket over it-nyhederne fredag morgen v/ morgen-briefing-bestyrer Dan Jensen.
DK Hostmaster indfører adgangskontrol med NemID
DK Hostmaster meddeler, at man ‘skærper kontrollen for alle danske privatpersoner, foreninger og virksomheder ved at indføre identitetskontrol med NemID.”
“Ved at indføre identitetskontrol med NemID får vi bedre sikkerhed for identiteten på den person, der står bag et domænenavn, og vi mindsker muligheden for at misbruge andres personers oplysninger. Det bidrager til større sikkerhed i den danske .dk-zone,” lyder det fra DK Hostmaster.
Ifølge organisationen skal brugerne blot gennemføre identitetskontrollen med NemID en enkelt gang. Dernæst vil det være muligt at logge ind med det sædvanlige bruger-id.
Lille dansk el-bilfirma scorer kontrakt på 380 millioner kroner
Det lille danske firma Clever, der producerer ladere til el-biler, skal smamen med tyske E.On opsætte 800 bil-ladere på 200 ‘el-tankstationer’ i Europa i løbet af de kommende tre år, skriver Børsen..
Den overordnede vision er at skabe sammenhængende netværk af lade-stationer ned gennem Europa i lande som Danmark, Tyskland, Italien, England, Frankrig, Sverige og Norge.
“Det er uden tvivl det største, vi har været med til. Vi er ikke ret gamle, vi har 30 mennesker i Danmark og er næsten en startup,” siger direktør Casper Kirketerp-Møller til avisen.
Clever er ejet af Seas-NVE, NRGi, Eniiig og Energi Fyn og havde i seneste regnskab et underskud på 18 millioner kroner.
Netcompany kåret som ‘Entrepreneur of the Year’ i København
Netcompany blev i aftes kåret som vinder af den københavnske afdeling af konkurrencen Entreprenur of the Year.
Det skete i et felt af 303 kvalificerede såkaldte vækstselskaber.
“Den regionale jury hæfter sig blandt andet ved,, at Netcompany er kendetegnet ved en ledelse, der går forrest og forstår at tegne virksomheden og skabe en stærk tro på kulturen. Ejerne har set en niche i et marked præget af store spillere, og evner at tilpasse sig hurtigt og skabe værdi. Virksomhedens styrke er ikke mindst samarbejdet med kunderne om udvikling af de rigtige løsninger, og det er lykkedes for Netcompany at positionere sig i et stærkt konkurrencepræget marked og med succes navigere som leverandør til både den private og offentlige sektor, ” lyder det fra Jan C. Olsen, Partner i EY og ansvarlig for region København i EY Entrepreneur Of The Year.
Kåringen i København betyder, at Netcompany nu er med i opløbet om at vinde hele den nationale konkurrence. Her finder kåringen sted 30. november, hvor vinderne af alle de seks regionale konkurrencer deltager.
Den nationale vinder skal repræsentere Danmark ved den internationale konkurrence i Monaco til næste år.
Mekaniker satser millioner på ‘app-coaching’
Den tidligere mekaniker Kjenneth Schøller Holm investerer sammen med Johan Wedell-Wedelsborg omkring 10 millioner kroner i selskabet Litupp, der står bag appen Litupp, som anvendes til coaching, skriver Børsen.
Kjenneth Schøller Holm står bag selskabet og er også direktør. Han forventer at få en halv million brugere inden for fem år. De vil give en omsætning på en millard kroner.
“Der er brug for online-coaching. Det at gå til en coach er en stor barriere. Der er for få mennesker, der gør det,” siger han til avisen.
Ideen er ifølge avisen, at man får et fast månedligt beløb på 195 kroner får ubegrænset adgang til forskellige videoer med coaching-eksperter fra hele verden.
Valtech køber Codehouse
Det danske digitale bureau Valtech overtager det københavnske selskab Codehouse, der har specialiseret sig i udvikling af Sitecore-løsninger.
Valtech, som har kontorer i Aarhus og København, er i forvejen tæt partner med Sitecore, og direktør Carsten Brogaard Jensen er pænt tilfreds med potentialet i opkøbet af Codehouse.
”Codehouse opkøbet sikrer, at ingen i Nordeuropa kan matche Valtech’s dybde og bredde på Sitecore Experience Cloud.. Når vi kombinerer det med vores tværgående ydelser og solide kompetencer indenfor digital kreativitet og strategi, kan vi levere de bedste løsninger til de ambitiøse kunder, der efterspørger markedets mest anerkendte platforme til digital marketing og kontekstuel e-handel,” meddeler han.
Kinesere køber massivt op i Snapchat
Kinesiske Tencent har købt 12 procent af selskabet bag Snapchat, der bare hedder Snap.
Tencent har siden foråret opkøbt i alt 146 millioner Snap-aktier. Tencent står bag Kinas største messaging-app, WeChat.
Snap-aktien er netop styrtdykket i forbindelse med offentliggørelsen af endnu et elendigt regnskab fra selskabet.
Iagttagere mener eog, at markedet bør betragte kinesernes storopkøb af aktier som en tillidserklæring og et tegn på, at der måske alligevel venter selskabet en ganske fornuftig fremtid.