Artikel top billede

Hos Netsolutions er markedsdirektør og partner Oktay Ilgöy godt træt af samarbejdet mellem Dell og Dustin.

Utilfreds partner beskylder Dell for ordre-fusk: "Der sidder nogle folk hos Dell, der dirigerer vores sager videre til Dustin"

Dustin får særbehandling af Dell. Sådan lyder kritikken fra en partner, der beskylder Dell for at skaffe Dustin mulighed for at fiske ordrer fra andre partnere. Dell afviser kritikken.

Dell favoriserer bevidst Dustin, der så løber afsted med en masse ordrer for næsen af andre partnere.

Sådan lyder kritikken fra Netsolutions, der er partner hos Dell. Her er Oktay Ilgöy markedsdirektør, og han er godt og grundigt gal i skralden. 

"Der sidder nogle folk hos Dell, der dirigerer vores sager videre til Dustin," siger han.

"Når vi taler med en kunde, så skal vi typisk registrere ordren hos Dell. Ligeså snart ordren løber ind hos Dell, så er der nogen, der fanger den og fortæller Dustin, at der er en spændende sag, og at det måske ville være idé at kontakte den pågældende kunde. Lige pludselig bliver kunden så kontaktet af Dustin, som kunden ellers aldrig har talt med."

Læs mere her: Dell: Vi er dybt afhængige af forhandlere

Men hvis Dustin er god til at lave Dell-løsninger og bliver anbefalet af Dell selv, hvad kan I så egentlig være sure over?

"Uanset om Dustin er god eller ej, så er det uretfærdigt. Det handler om, at der skal være et åbent samarbejde, hvor der er tillid mellem partner og producent. I mine 25 år i it-branchen har jeg aldrig været ude for, at en producent giver sager videre til andre forhandlere," siger Oktay Ilgöy.

Han anslår, at den påståede aftale årligt koster Netsolutions mellem en halv og en hel million kroner i tabt fortjeneste. 

Ikke alene

Oktay Ilgöy og Netsolutions oplever altså et besværligt samarbejde med Dell, hver gang deres kunder vælger en Dell-løsning.

Men den kamp er der også andre partnere, der oplever. En anden partner, som Computerworld har været i kontakt med, har samme opfattelse af samarbejdet med Dell, men ønsker ikke at stå frem med navn af konkurrencemæssige hensyn.

Samarbejdet er faktisk så besværligt, at Oktay Ilgöy kunne ønske sig, at nogle af kunderne valgte en helt anden løsning, men der er virksomheder, der har lagt sig fast på en Dell-løsning, og derfor er samarbejdet ifølge ham uomgængeligt for Netsolutions. 

"Jeg tænkte hele tiden, at det kun var os, der oplevede det her, men når jeg taler med de andre forhandlere, så oplever de den samme kamp. Der er nogle kunder, der har en lagt sig fast på en Dell-strategi, så uanset hvordan vi vender og drejer det, så er vi nødt til at have et samarbejde. Det er pest eller kolera," siger Oktay Ilgöy.

Afviser kritikken

Hos Dell kan man ikke genkende kritikken. Den store producent afviser pure, at der er tale om et særligt samarbejde, hvor man dirigerer ordre i retning af eller på anden måde favoriserer Dustin. 

"Det er for at være helt ærlig ikke et billede, som vi genkender. Vi arbejder rimeligt bredt med vores partnere og har ikke nogen præferencer og slet ikke, hvis det er sager, som parterne selv finder. Vi kører med et stramt system, der styrer det her,” siger Christian Borg Møhl, der er kanalchef hos Dell i Danmark. 

Heller ikke hos Dustin mener man, at anklagen har noget på sig.  

"Det her er ikke noget, vi kender noget til. Det som påstås, passer ikke," skriver Eva Ernfors, der er head of group information hos Dustin. 

Læs også: Dell afviser anklage om ordre-fusk: "Det er er et meget kritisk punkt for os, at vores partnere skal være trygge"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere