Artikel top billede

Google stopper med omstridte annoncer i Gmail baseret på indholdet i dine mails

Google giver efter for presset og dropper annoncer baseret på indholdet i din gratis Gmail. Men presset kommer fra en uventet kant.

Brugere af den gratis version af Googles mail-tjeneste støder af og til på annoncer øverst i indbakken, som er baseret på en analyse af brugerens mails og øvrige færden på nettet.

Den snagen i indbakken har givet Google mange knubs, megen kritik og sagsanlæg, men også mange indtægter, så hidtil har Google fastholdt sin praksis.

Men nu er det slut, skriver Bloomberg.

Ikke på grund af protester fra brugerne af den gratis tjeneste, men fordi nogle af Googles kunder til den professionelle pakke af officeværktøjer - den såkaldte G Suite - synes det er forvirrende og ser mulige privacy-problemer i fremgangsmåden.

Også selvom Google ikke belemrer disse betalende kunder med annoncer baseret på indholdet af indbakken.

Google vil dog stadig placere annoncer øverst i indbakken i den gratis version af Gmail, men fremover vil de blive baseret på andre kilder som søgehistorik og forbrug af YouTube.

Ifølge Bloomberg bliver Googles skridt set som et tegn på, at G Suite-kunderne betyder stadig mere for Google. G Suite konkurrerer direkte mod Microsoft Office 365.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere