Brugere af den gratis version af Googles mail-tjeneste støder af og til på annoncer øverst i indbakken, som er baseret på en analyse af brugerens mails og øvrige færden på nettet.
Den snagen i indbakken har givet Google mange knubs, megen kritik og sagsanlæg, men også mange indtægter, så hidtil har Google fastholdt sin praksis.
Men nu er det slut, skriver Bloomberg.
Ikke på grund af protester fra brugerne af den gratis tjeneste, men fordi nogle af Googles kunder til den professionelle pakke af officeværktøjer - den såkaldte G Suite - synes det er forvirrende og ser mulige privacy-problemer i fremgangsmåden.
Også selvom Google ikke belemrer disse betalende kunder med annoncer baseret på indholdet af indbakken.
Google vil dog stadig placere annoncer øverst i indbakken i den gratis version af Gmail, men fremover vil de blive baseret på andre kilder som søgehistorik og forbrug af YouTube.
Ifølge Bloomberg bliver Googles skridt set som et tegn på, at G Suite-kunderne betyder stadig mere for Google. G Suite konkurrerer direkte mod Microsoft Office 365.