Den danske it-rigmand Michael Seifert trækker sig fra posten som administrerende direktør for Sitecore, som han har stået i spidsen for siden 2001, da han stiftede selskabet.
I stedet har Sitecore ansat amerikaneren Mark Frost som ny administrerende direktør, der tidligere har været CEO i Mark Monitor samt chef for SaaS-divisionen i CA Technologies.
Selv indtræder Michael Seifert nu i Sitecores bestyrelse.
“Mark Frost kommer dermed til at sætte Sitecore’s strategiske retning og skal drive og skalere virksomheden med dens førende teknologiløsninger inden for web content management, commerce og digital marketing software,” lyder det i en meddelelse fra selskabet.
Michael Seifert solgte i april 2016 sammen med de øvrige Sitecore-stiftere - Thomas Albert, Lars Fløe Nielsen, Ole Thrane og Peter W. Christensen - aktiemajoriteten i Sitecore til kapitalfonden EQT.
Det kan du læse mere om her: Stor kapitalfond overtager danske Sitecore.
Ved handlen beholdte Michael Seiftert en ‘betydelig andel’ af selskabet, som det dengang blev formuleret.
Salget til EQT indbragte ifølge regnskabet i Michael Seiferts holdingsselskab, Michael Seifert Holding Aps, ham mindst 700 millioner kroner.
Sitecore meddeler, at Michael Seifert med sin exit som topchef for det kraftigt voksende selskab får ‘indfriet sit ønske om at blive frigjort for det voksende ledelsesansvar.’
“Det betyder nemlig, at han fremover kan hellige sig det, han altid har brændt allermest for, nemlig at sikre, at Sitecore både forbliver i den globale førertrøje teknologisk og for de software løsninger, vi udvikler og sælger,” lyder det fra selskabet.
Sitecore har i en årrække været globalt førende inden content management (CMS) og er helt i front med udvikling af personaliserede marketing-løsninger til store globale kunder.
To gange Danmarks bedste
Successen understreges af, at Sitecore to gange har snuppet titlen som bedste danske it-virksomhed i Computerworlds Top 100.
Det kan du læse mere om her: Computerworlds Top 100: Her er Danmarks bedste it-virksomhed.
I løbet af det seneste regnskabsår sprintede Sitecores omsætning langt forbi milliarden fra 838 millioner til 1.136 millioner kroner - en stigning på 36 procent.
Faktisk har succesen været så voldsom, at Sitecore for få måneder siden nærmest var ved at blive kvalt i sin egen succes, i det det krævede så store investeringer at følge med ekspansionen, at det tærede voldsomt på selskabets overskud.
Det kan du læse mere om her: Ved at kvæles i succes: Vild vækst har ædt Sitecores overskud.
Sitecores CMS-løsninger har høstet stor anerkendelse fra analysefirmaer som Forrester og Gartner, og de seneste år har man især satset stærkt på udvikling af løsninger til såkaldt context marketing.
Det er et nyt marked, som ifølge Michael Seifert er langt fra færdigudviklet, og hvor potentialet er "mange gange større" end traditionel CMS.
"Context marketing er den næste store ting indenfor marketing, hvor indholdet i dine budskaber tilpasses til den sammenhæng - context - det optræder i. Alle marketing-folk vil gerne personalisere deres budskaber. Men for at få det rigtige indhold ud til modtageren, skal du kende historikken for det enkelte individ," fortalte Michael Seifert sidste år til Computerworld.
Læs også:
Stor kapitalfond overtager danske Sitecore
Her er den danske it-branches milliard-succeser
Sitecore-stifter efter milliardhandel: Her er det helt unikke ved Sitecore