Artikel top billede

Hård kamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

De danske teleselskaber kæmper med alle midler for at kapre og fastholde mobilkunder. Her kan du se, hvem der vinder og taber blandt de største selskaber.

Det seneste år har budt på masser af spændende begivenheder i den danske telebranche.

Blandt andet har de nye roaming-regler fået flere af selskaberne til at hæve abonnementspriserne, og et af de helt små lavprisselskaber, Tjeep, har netop måttet dreje nøglen om.

Interessant er det også, at de vilde boom i antallet af mobilabonnementer i Danmark nu ser ud til at have toppet - i hvert fald i denne omgang.

Læs mere om det her: Nu er det sket: Vildt dansk mobil-boom er stoppet - antallet af mobilabonnementer falder

Det gør ikke kampen om de danske mobilkunder mindre hård, og de store selskaber - TDC, Telenor, Telia og 3 - skal da heller ikke bare kæmpe imod hinanden, men i stigende grad også imod de mange mindre selskaber.

Det fremgår af den seneste opgørelse fra Energistyrelsen over fordelingen af mobilabonnementer i andet halvår 2016.

Så mange abonnenter har selskaberne

Herunder kan du se, hvordan de 8.312.742 danske mobilabonnenter, der nu eksisterer, fordeler sig blandt selskaberne ved udgangen af andet halvår 2016.

I parantes ses fremgang/tilbagegang i forhold til andet halvår 2015.

  • TDC: 3.081.833 abonnementer (+1,2 procent).
  • Telenor: 1.884.104 abonnementer (-5,6 procent).
  • Telia: 1.479.920 (-1,2 procent).
  • 3: 1.200.985 abonnementer (+4 procent).
  • DLG Tele: 86.511 abonnementer (-15,6 procent). 
  • Øvrige: 579.389 abonnementer (+7,8 procent). 
  • I alt: 8.312.742 abonnementer (-0,3 procent).
Læs også: Nyt dansk teleforlig på trapperne: Nu afsløres den reelle situation i den danske telebranche

Det skal du holde øje med

I forhold til udviklingen fra andet halvår 2015 til andet halvår 2016 er det især interessant at se, at TDC har kundefremgang - landets største teleselskab har tidligere ellers netop haft svært ved at holde på mobilkunderne.

Også 3 klarer sig - igen - godt, mens det kniber mere for Telenor og Telia med at fastholde mobilkunderne.

Mest interessant er dog næsten gruppen af 'øvrige', der vokser med næsten otte procent. Her vil man eksempelvis kunne finde det fremadstormende selskab Plenti, og det skal blive interessant at se, hvordan abonnementsbasen hos det og andre af de mindre selskaber udvikler sig over det kommende år.

Selvom der er sket et lille fald i det samlede antal mobilabonnementer på 0,3 procent til nu 8.313.000 mobilabonnementer i Danmark, hører det med til historien, at der for 10 år siden, i andet halvår 2006, var 5,8 millioner mobilabonnementer i Danmark.

Væksten har med andre ord været markant over en 10-årig periode.

Læs også:

Nu er det sket: Vildt dansk mobil-boom er stoppet - antallet af mobilabonnementer falder

Nyt dansk teleforlig på trapperne: Nu afsløres den reelle situation i den danske telebranche




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere