Mobilselskaber har sluttet den tilskudsfest, som i mere end 10 år har sikret danskerne mobiltelefoner til langt under indkøbsprisen.
Mobilselskaberne har nemlig i al stilhed hævet prisen for abonnementet så meget, at prisen sammenlagt med oprettelsesafgiften reelt kun er en lille smule lavere end det, som telefonen koster uden tilskud fra mobilselskabet.
Gennem det høje abonnement sikrer mobilselskabet sig mod tab på kunderne, som er på jagt efter en ny og billig mobiltelefon.
Tilskuddet bliver dækket ind
Alene abonnementet sikrer, at tilskuddet bliver dækket ind. Det gælder også selv om kunden vælger at benytte mobiltelefonen hos et andet selskab.
Hos flere af de danske mobilselskaber ophører abonnementet, når det halve år, som kunderne kan bindes i, udløber. Det sker for at forhindre kunderne i at skifte selskab.
- Det er blevet sværere at tage dit teleselskab på sengen, for du binder dig til et forbrug, der svarer til tilskuddet, konstaterer teleanalytiker John Strand, Strand Consult.
Tilskuddene til billige mobiltelefoner til troløse kunder har hvert år kostet de danske teleselskaber hundredvis af millioner af kroner, og derfor er der heller ingen udsigt til, at billigmobilerne vender tilbage.
- Teleselskaberne er langt om længe vågnet op og giver kun tilskud til de kunder, som giver penge, siger John Strand.
En sund udvikling
Han mener, at der er tale om en sund udvikling, hvor branchen nøjes med at kaste penge efter gode kunder.
Kun et enkelt selskab skiller sig ud. Det er nye 3, som benytter dyre mobiltelefoner og som må give store tilskud for at bygge en position på det danske marked.
At udviklingen netop nu fratager danskerne de billige mobiltelefoner, skyldes mere nød end lyst.
Lavprisselskaberne, der opererer på internet, har været med til at banke priserne så langt ned, at der ikke længere er råd til de store tilskud til telefonerne.
For et par år siden sagde hovedparten af de danske teledirektører, at de ville stoppe med at give tilskud. Dengang skete det ikke. Nu har de i stedet sløjfet tilskuddene uden at råbe højt om det.
- Nu er det lykkedes, fordi lavpristelefonien har presset teleselskaberne i bund, forklarer John Strand.
Han får opbakning af direktøren for Telia Mobile, Jesper Brøchner.
Et jerngreb
- Hele tilskudsjunglen var et jerngreb, som branchen blev holdt i, men det er vi sluppet fint ud af. Beregninger af lønsomheden har vist, at billige mobiltelefoner og billige abonnementer ikke hænger sammen, siger Telia-direktøren.
Han lægger vægt på, at en del af de danske mobilselskaber, inklusive hans eget, stadig ikke har overskud, og at arbejdet for at skabe sorte tal blandt andet fører til de sløjfede tilskud.
Debitels direktør, Per Nielsen, erkender, at det har taget tid for branchen at slippe af med de høje tilskud.
- Markedet har været nødt til at ændre sig i forhold til internetabonnementer. Vi er nødt til at få pengene ind på de seks måneder, som vi kan binde kunderne, siger han.