Med et mediemarked i hastig forandring, hvor danskerne i hobetal opsiger deres store tv-pakker for i stedet at blive underholdt på internationale streamingtjenester, står Stofa overfor voldsomme udfordringer.
Det erkender direktør for SE, der ejer Stofa, Niels Duedahl.
"Jeg ved godt, at vi har tabt tv-kunder. Det har alle tv-udbydere i markedet helt naturligt, fordi danskernes medievaner ændrer sig. Det er ikke en dansk trend. Det er en global trend," siger han.
Hårde udsigter
SE købte i 2012 Stofa for 1,9 milliarder kroner, hvilket du kan læse mere om her: SE: Stofa-køb er et frontalangreb på TDC
Energiselskabet fra Esbjerg har nu valgt at nedskrive SEs goodwill i Stofa med 1,3 milliarder kroner.
Baggrunden for denne meget store nedskrivning kan du læse mere om her: SE nedskriver værdien af Stofa med 1,3 milliarder kroner
Det tilskriver SE, at man oplever vigende indtægter på tv-markedet, og fremtidens prognose lover heller ikke lysere tider.
"Vi ser et fald i antallet af de store tv-pakker, og vi ser også, at de unge mennesker fravælger tv og kun har vores internetløsning," siger Niels Duedahl.
Han er dog ikke opgivende:
"Vores holdning er, at danskerne aldrig har brugt flere penge på indhold, når man tager streamingmarkedet med, og danskerne har aldrig brugt mere tid foran en glasskærm. Det er bare et andet forbrugsmønster, end vi så i gamle dage med flow-tv."
Stofas redningsplan
Selv om man hos SE kan se, at selskabets milliardinvestering er udfordret af et marked i opbrud, så har man et plan klar for Stofa.
Det drejer sig for det første om at øge sin volumen, hvilket man blandt andet har set med det planlagte køb af Boxer, der dog først skal godkendes af de relevante myndigheder.
En godkendelse vil give Stofa omkring 280.000 ekstra kunder ombord, og det kan i følge direktøren sikre Stofa en stærkere position på markedet.
"Nøglen er skala og antal kunder for at få kosteffektivitet og de rigtige rettigheder," siger Niels Duedahl..
Han understreger, at en øget volume ikke gør det alene.
"Vi tror på, at vi ved at blive mere relevante kan tilføre noget som Netflix ikke kan. Noget regionalt og relevant indhold for vores kunder med stærke serie - og filmarkiver på flere forskellige platforme," siger han.
Det er dog ikke nogen hemmelighed, at det fremadrettet bliver en svær tid for Stofa, der kæmper med giganter som Netflix og HBO, når danskerne skal underholdes.
"Vi kan ikke lægge os til at dø. Vi er nødt til at videreudvikle virksomheden. Det har vi tænkt os at på prøve på. Vi siger ikke, at det bliver nemt," siger Niels Duedahl.
Læs også:
SE-direktør fastholder at Stofa-opkøb var en god investering: "Jeg ville gøre det samme i dag"
SE nedskriver værdien af Stofa med 1,3 milliarder kroner
Investerer syv milliarder kroner i fiberbredbånd i Danmark: Nu rammer SE fiberkunde nummer 100.000
Ny lokal kæmpe-pulje på 300 millioner kroner skal sikre fibernetværk til hele Sydjylland