Artikel top billede

Foto: IT-Universitetet.

Espen Aarseth er Danmarks første professor i computerspil: "Jeg vil inspirere studerende til at blive kritiske forskere, selv om de arbejder med spil, som af mange regnes for ren underholdning"

Interview: Danmark har for første gang nogensinde udnævnt en professor i computerspil. Den nyudnævnte computerspilsprofessor skal i de næste fem år beskæftige sig med udvikling af en forskningsramme, der kan give os bedre spil i fremtiden.

Norske Espen Aarseth bliver Danmarks første professor i computerspil, efter IT-Universitetet i København har udnævnt den 51-årige nordmand til professor i spilvidenskab.

I sine knap 14 år på IT-Universitetet har Espen Aarseth først og fremmest været med til at etablere universitetets Center for Computer Games Research i 2003, hvor han i dag er forskningsleder.

Udover at lede forskningscentret for computerspil har Espen Aarseth udgivet et væld af publikationer om spilforskning med emner om alt fra spil-afhængighed til computerspils mere generelle betydninger i samfundsudviklingen.

Sådan bruges 15 millioner kroner

Med sig ind professoratet tager Espen Aarseth to millioner euro (knap 15 millioner kroner) til brug over en femårig periode frem mod 2021.

Bevillingen kom i 2016 som et legat fra European Research Council (ERC), hvilket altså ikke er hængt direkte op på professoratet, men er en anerkendelse direkte fra ERC.

Pengene vil han blandt andet bruge på at udvikle en samlet rammeteori ved navn Making Sense of Games.

Her er det tanken, at den nyudnævnte professor vil inkludere andre forskningsområder som sociologi, psykologi, filosofi, æstetik og teknologi til at forstå og nuancere effekterne ved computerspil, som i dag fortsat tilhører de allermest populære computerprogrammer.

Arbejder med frygt og fordomme

Espen Aarseths første tale som professor i spilvidenskab sker tirsdag 4. april, hvor han vil give sit perspektiv på, hvor spilforskningen er i dag - og hvordan den udvikler sig i fremtiden.

Computerworld har derfor spurgt Espen Aarseth om, hvad der tiltrak ham ved spil, og hvordan han ser på den fremtidige forskning.

"For mere end 30 år siden prøvede jeg tekstbaserede adventurespil for første gang, hvor jeg fandt en personlig indgang til en verden fyldt med fantasi og muligheder. Det var ganske anderledes end datidens simple spil, hvor man typisk skulle være hurtig og vinde over en modstander," forklarer Espen Aarseth og fortsætter:

"Oplevelsen gav mig mod på at studere computerspil, så jeg kunne indsamle en masse værktøjer til, hvordan spillene skulle forstås. Dengang drømte jeg ikke om at blive spil-professor, men derimod om at forstå spillene."

Hvilke tre opgaver anser du som de vigtigste i dit arbejde som professor i spilvidenskab?

"Først og fremmest ønsker jeg at etablere et nyt fagområde inden for organiseret spilforskning, som modsat mange andre forskningsretninger jo kun er omkring 20 år gammel."

"Dernæst vil jeg gerne inspirere studerende til at blive dygtige, kritiske forskere, selv om de arbejder med et produkt som spil, som af mange regnes for ren underholdning."

"Slutteligt er det min ambition at give nye perspektiver på, hvad spil betyder for samfundet. I dag er der en masse frygt og fordomme tilknyttet til spil, vi skal have gjort op med, og det håber jeg, at min forskning kan bidrage til."

Vi skal holde på topforskerne

Hvilken gavn vil samfundet få af din forskning?

"Det er min ambition at udvikle nye analysebegreber, når vi skal studere computerspil på en meningsfyldt måde. Ligesom litteraturforskning har sine egne termer og forståelsesnøgler, skal spil-forskning også kunne studeres i den korrekte kontekst."

Hvilke chancer har Danmark for at komme på verdenskortet inden for spilforskning?

"Danmark er i høj grad allerede på verdenskortet, efter IT-Universitetet tilbage i 2001 husede den første internationale konference om computerspil. I dag gælder det om at holde os til og skabe de bedste rammer, så vi kan holde på topforskerne inden for computerspil."

Du barsler med en samlet teori om computerspil ved navn Making Sense of Games. Hvad kan viden fra din forskning bruges til af computerspillere og spilproducenter?

"I dag er spilbranchen jo en etableret industri, hvor der er mange ressourcer til at udvikle spændende spil. Mit håb er, at min forskning kan bruges af folk på vej ind i spil-industrien, så de får en kritisk tilgang til det at udvikle computerspil, da stort set alle spiller spil i dag."

Læs også:
Spilbranchens vilde vækstrater fortsætter: Runder milliard-milepæl i 2017

Top 5: De bedste spil baserede på film




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren