Kommunerne har i den seneste tid luftet stigende utilfredshed med it-kæmpen KMD.
Kommunerne mener, at KMD med vilje trækker leveringen af en række nye it-systemer i langdrag, fordi KMD også leverer de gamle - og langt dyrere - it-systemer, som de nye systemer skal erstatte.
Det kan du læse mere om her: Utilfredse kunder, møgsager og store erstatningskrav hober sig op for KMD: Hvad er gået galt?
Nu skruer kommunernes forening, KL, op for trusselsniveauet.
Til Morgenavisen Jyllands-Posten truer KL-formand Martin Damm direkte med at udelukke KMD fra fremtidige kommunale ordrer på grund af de voldsomme forsinkelser.
"Det kan diskvalificere KMD i forhold til nye projekter. Man spørger jo ikke en håndværker igen, hvis ikke man får det, man bliver lovet til tiden og til den rigtige kvalitet," siger Martin Damm til avisen.
KMD i flyverskjul: Vil intet sige
KMD holder lav profil i sagen og har med topchef Eva Berneke i spidsen i lang tid konsekvent afvist at stille op til interview om sagen.
I stedet har selskabet henvist til en mail skrevet af selskabets kommunikationsafdeling.
Her står der, at der 'grundlæggende [er] tale om et sundt system, men den aktuelle forsinkelse skyldes et ønske om at optimere på de allerede afleverede dele af systemet, ligesom vi på visse elementer har konstateret, at udviklingen kræver mere tid. KMD er i drøftelser med Kombit om det videre forløb og de aftalemæssige forhold på Støttesystemer, herunder også kompensation for forsinkelsen. Vi ønsker ikke at føre dialogen med vores kunder i pressen, og på den baggrund har vi ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt.'
Også til Morgenavisen Jyllands-Posten afviser KMD-topchef Eva Berneke at svare på kritikken.
I stedet skriver selskabets kommunikationsfolk i en mail til avisen, at KMD mener at opleve en 'helt urimelig og usaglig italesættelse' af forretningen.
KL-formand Martin Damm mener, at forretningen mest af alt handler om at tjene penge for enhver pris.
"Det er meget svært at forstå KMD's forretningsmodel som andet end at tømme skatteborgernes lommer hurtigst muligt. Det er ikke nogen, man ønske at arbejde sammen med på langt sigt," siger Martin Damm til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Han siger desuden, at KMD 'misbruger sin monopolstatus' og at situationen 'er grotesk.'
KMD er samtidig rodet ind i andre sager med stærkt utilfredse kæmpekunder i det offentlige.
De tæller ATP samt Skat, der har sagsøgt KMD med krav om tilbagebetaling af næsten 700 millioner kroner. KMD mener, at Skat selv har ansvaret for problemerne.
Professor på CBS, Niels Bjørn-Andersen, har fornylig over for Computerworld peget på, at KMD kort og godt mangler et økonomisk incitament til at levere de langt mindre lukrative nye systemer til tiden.
KMD henter nemlig knap halvanden milliard kroner mere på de gamle systemer.
"Det [Leveringen, red] var nok gået lidt hurtigere, hvis KMD kunne imødese en bod i en størrelsesorden, hvor selskabets overlevelse stod på spil," sagde Niels Bjørn-Andersen fornylig til os.
Det kan du læse mere om her: KMD skovler penge ind på forsinkede leverancer: Store bøder til KMD ville have forhindret forsinkelser
Læs også:
KMD scorer 23 millioner kroner om måneden på ikke at levere offentligt it-system til aftalt tid
Kommuner kræver flere hundrede millioner kroner af KMD for manglende leverancer
Staten stævner KMD for 700 millioner på grund af skandale-system
Kommunerne sparer 900 millioner om året på opgør med KMD
KMD skovler penge ind: Har fundet den gyldne opskrift på vækst og indtjening
KMD opgiver at overholde leveringsfrist: Fremtids-planer for 21 store it-systemer truet
Derfor stævner staten KMD for fejlslagen it-løsning: "Der skal placeres et ansvar"
Netcompany scorer stor Skat-kontrakt: Sådan undgår vi at bygge en ny EFI-skandale