Butik med pc-tilbehør raser over netgabestok

Forbrugerklagenævnet vil fremover hænge firmaer, som ikke efterkommer nævnets afgørelser, ud på en ny hjemmeside. Hos et af firmaerne, pc-tilbehørsbutikken Chippen.dk, raser indehaveren, fordi han mener, at der er sket en fejl hos Forbrugerklagenævnet.

Firmaer, som ikke efterkommer de afgørelser, som Forbrugerklagenævnet træffer, bliver hængt ud på nettet på en ny hjemmeside. I første omgang er fem firmaer havnet på den sorte liste.

Indehaver Uffe Pedersen fra en af de udstillede virksomheder, pc-tilbehørsbutikken Chippen.dk, er stærkt utilfreds. Han mener, at der er tale om en alvorlig fejl fra Forbrugerklagenævnet, som nu risikerer at koste hans firma dyrt på grund af dårlig omtale.

- Vi risikerer at miste 35 procent af vores omsætning på grund af det her. Jeg synes, det er noget værre svineri at hænge nogen ud for noget, der ikke er sket, raser Uffe Pedersen.

Han hævder, at Forbrugerklagenævnet har blandet to forskellige sager sammen, og det derfor er helt uberettiget, at Chippen.dk har fået en plads i gabestokken på hjemmesiden Firmatjek, som varetages af Forbrugerstyrelsen og Forbrugernes Hus.

- Det er to sager, som er blevet rodet sammen. Derfor har jeg bedt Forbrugerstyrelsen om at tage sagen op igen, siger Uffe Pedersen.

Knækket grafikkort eller forsvunden pakke?

Ifølge den afgørelse, som er offentliggjort på Firmatjek-hjemmesiden, er der tale om en sag, hvor en kunde vil bytte sit grafikkort, fordi det ikke passede i kundens pc.

Kunden bliver tilbudt at bytte kortet og sender det med almindelig pakkepost retur til Chippen.dk. Her hævder man, at man aldrig modtager pakken.

Det er ifølge Uffe Pedersen den ene af de to sager, som er blevet blandet sammen. I den anden sag er der tale om et grafikkort, som ligeledes bliver sendt retur til butikken, men hvor kortet ifølge Uffe Pedersen er knækket ved ankomsten, angiveligt fordi kunden har beskadiget det ved installationen.

Af afgørelsen fremstilles det imidlertid som én sag, hvor Chippen.dk skal betale pengene tilbage til kunden, fordi butikken ikke har svaret på henvendelserne fra Forbrugerklagenævnet.

- Det er den samme medarbejder, som har siddet med begge sager. Det er unfair, at vi bliver hængt ud, fordi de har lavet en fejl, siger Uffe Pedersen.

Afviser sammenblanding

Hos Forbrugerstyrelsen afviser kontorchef Charlottet Lemke, at der er sket en fejl.

- Jeg mener ikke, der er mikset nogen sager sammen. Der er ikke blevet blandet nogen bilag sammen, og der ligger to forskellige afgørelser fra nævnet, siger hun.

Derfor vil hun meddele Uffe Pedersen, at hans firma må forholde sig til den afgørelse, som nævnet har truffet, og som det endnu ikke har efterkommet.

Det er den nye forbrugerlov, som trådte i kraft ved årsskiftet, som giver mulighed for at offentliggøre navnene på de firmaer, som ikke følger de afgørelser, som Forbrugerklagenævnet kommer med.

Relevant link

Firmatjek-hjemmesiden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere