20-30 millioner kroner årligt i overpris for it-drift. Det var, hvad Toldskat indtil for nylig betalte i overpris til hovedleverandøren CSC for drift af it-systemer.
I et nyt aktstykke fra Toldskat til Finansministeriet står det imidlertid klart, at de dage er ovre.
I dokumentet hedder det, at man ved en genforhandling har sikret, at kontrakterne er fleksible, så de kan tilpasses Toldskats faktiske behov, og at priserne er justeret, så de svarer til markedsprisen for de indkøbte ydelser.
Gennemgribende modernisering
Stramningen over for CSC kommer efter en indledende øvelse til den gennemgribende modernisering af Toldskats it-systemer, der påbegyndes i år.
En intern Toldskat-rapport fra konsulenthuset Gartner påpegede sidste år, at Toldskat betalte en væsentlig overpris til leverandørerne CSC og KMD for systemdrift, og at der eksisterede et generelt behov for at opkvalificere organisationen i disciplinen leverandørstyring.
Der er nu hentet leverandørstyringskompetencer til Toldskat, og ifølge vicedirektør i Toldskat, Preben Kristiansen, er CSC ikke det eneste selskab, der kommer til at føle effekten.
- Kontrakten med KMD er den næste, der skal forhandles på plads, og derefter kommer turen til vores andre leverandører. Vi har fået opbygget og styrket leverandørstyringen i organisationen. Vi har fået en bedre viden om sammenhængen i vores systemer, og hvad de skal koste i drift, og vi er generelt blevet meget klogere på forhandlingsstrategier i forhold til markedet, siger han.
Og solide forhandlings-egenskaber er nødvendige for organisationen.
Sendes i udbud
Over de næste fire år skal samtlige Toldskats it-systemer sendes i udbud.
I følge Preben Kristiansen er det endnu ikke afgjort, hvor mange udbud, der bliver tale om. Et forsigtigt bud på moderniseringens første fase, erhvervsskattesystemerne, lyder på to-tre udbud, mens antallet for de mere komplicerede personskatsystemer forventes at blive højere.
Et er dog sikkert. CSC, der har haft en dominerende status i forhold til it-ordrer fra Toldskat, skal forberede sig på konkurrence.
- Vi har fået normaliseret forholdet til CSC, så der nu eksisterer helt gængse relationer. Vi er kommet videre i forhold til den historiske arv fra Datacentralen og de kontrakter, der ligger nu, svarer økonomisk og i form til markedsstandard. For CSC har forhandlingerne været en forberedelse på de udbud og den åbne konkurrence med andre leverandører, der er på vej, siger Preben Kristiansen.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.