Inkassoselskabet HornskovVindberg er dalet ned fra tinderne på forbrugersitet Trustpilot, hvor selskabet i denne uge er gået fra at være bedst i sin kategori til at ligge under middel med en score på 3,5 ud af 10.
Men det bekymrer egentlig ikke selskabets leder Christian Hornskov synderligt.
Han peger på, at det er privatpersoner, som er kommet med alle de dårlige anmeldelser i den senere tid, og de vil inden længe blive fjernet igen.
"Trustpilot har nogle regler, der siger, at du ikke kan anmelde virksomheder, som du ikke handlet med. Man kan godt, men man må ikke," forklarer Christian Hornskov til Computerworld.
"Alle anmelderne har jo ikke handlet med os, så Trustpilot går jo ind og fjerner dem igen. De (Trustpilot, red.) bad os lade være med at rapportere dem, så ville de kigge på anmeldelserne samlet", fortsætter han.
Og mens de mange negative anmeldelser ligger til frit skue, har kommentarsporet ikke gjort det store indtryk på inkasso-bossen.
"Det betyder ikke rigtigt noget for os, da det jo er privatpersoner, som kommenterer vores selskab som følge af en sag mellem to virksomheder. Vi har jo en indstilling til at handle, når vi bliver truet, og den bliver ikke ændret som følge af denne sag," bedyrer Christian Hornskov.
Læs også: Trustpilot koger: Inkassobureau ramt af vild shitstorm efter stævning af enkeltmandsfirma
Kun forstående feedback
Han fortæller, at der i ugens løb oven på flere artikler i blandt andet Computerworld, Ekstra Bladet og BT er kommet en del henvendelser til inkassobureauet, selvom han ikke selv personligt har hørt om dem alle.
"Vi har ikke modtaget andet end forstående feedback fra de virksomheder, som vi handler med. Og de kunne dælme godt forstå, at vi ikke vil finde os i de trusler," siger han med henvisning til, at enkeltmandsvirksomheden Din Hvidevare Reparatør ville skrive negativt om inkassobureauet som følge af en tvist om et gebyr.
"Der er også en del virksomheder, som har indikeret, at de vil gøre noget tilsvarende. For de kan godt forstå argumentet for at gøre det," fortsætter han og henviser her til HornskovVindbergs handelsbetingelser, hvori der står, at man som kunde ikke må omtale selskabet negativt i offentligheden.
Ellers koster det den pågældende negative anmelder 5.000 kroner hver dag, at den dårlige omtale ligger fremme til frit skue i offentligheden.
Forklaringen på disse handelsbetingelser kan du læse her: Forlanger 11.419 kroner efter dårlig Trustpilot-anmeldelse: Vi beskytter os mod afpresning
Grundet tavshedspligt ønsker han ikke at fortælle hvilke selskaber, som ønsker at kopiere HornskovVindbergs handelsbetingelser.[b]
[/b]"Jeg sidder jo ikke selv og tager telefonen og hører på alle kunderne," forklarer Christian Hornskov.
De mødes i retten
Christian Hornskov tilføjer, at de mange negative anmeldere på Trustpilot næppe kan se frem til opkrævninger på 5.000 kroner.
Det skyldes, at de ikke er kunder hos HornskovVindberg, som ikke handler med privatpersoner.
I skrivende stund er de negative anmeldelser stadig til frit skue hos HornskovVindberg, og Computerworld har spurgt Trustpilot om, hvad der nu kommer til at ske.
Desværre har det ikke været muligt at få en kommentar fra Trustpilot inden redaktionens deadline.
Derimod er Christian Hornskov ikke i tvivl om, når Computerworld spørger ham om, hvorvidt sagen skal føres til ende i Retten i Glostrup.
"Ja, det skal den," lyder svaret.
Læs også: Trustpilot koger: Inkassobureau ramt af vild shitstorm efter stævning af enkeltmandsfirma