Anmeldersitet Trustpilot er blevet en ufrivillig bifigur i den verserende sag mellem enkeltmandsvirksomheden Din Hvidvare Reparatør og inkassobureauet HornskovVindberg.
Sagen har har medført heftig debat på Computerworld.dk, som du eksempelvis kan se mere til her: Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
For hvis man ikke må udtrykke sin ærlige mening og kan opfordres til at skrive positivt om en virksomhed på Trustpilot, som rejsebureauet Nortlander for nyligt fik en næse for af Forbrugerombudsmanden, hvilken værdi har sitet så?
Det har Computerworld spurgt Trustpilots kommunikationsdirektør Mathilde Lykke Bülow om, og hun har sendt os følgende udtalelse:
"Trustpilot tager stærkt afstand fra enhver form for begrænsning af ytringsfriheden, og det er i strid med vores retningslinjer, hvis man pålægger sine kunder at ytre sig i en bestemt retning. I sidste ende kan det betyde, at vores brugere bliver vildledt."
Derfor sletter vi ikke
Trustpilots kommunikationsdirektør forklarer efterfølgende telefonisk, at anmeldersitet for netop at undgå vildledning ikke vil smide virksomheder på porten, som potentielt er på kant med ytringsfriheden.
Men hvis en virksomhed på Trustpilot alligevel skulle lægge mundkurv på sine utilfredse kunder eller opfodre dem til hurra-anmeldelser, så har sitet sanktionsmuligheder i form af eksempelvis en advarsel til brugerne.
Sådan en advarsel blev førnævnte rejsebureau Nortlander ramt af for nyligt, hvor Trustpilot tydeligt på rejsebureauets brugerprofil skriver, at her kan der være noget galt med anmeldelserne.
"Umiddelbart er det ikke nogen god ide at ekskludere virksomheder fra Trustpilot, fordi så har Trustpilot ikke mulighed for at advare forbrugerne, og forbrugerne så heller ikke kan advare hinanden," forklarer Mathilde Lykke Bülow.
Hun anslår, at der i dag er minimum 100 virksomheder på Trustpilot, som har en advarsel om uheldig adfærd hængende over hovedet.
Læs også: Nej, du kan tro nej: Jeg vil ikke anmelde din butik på Trustpilot - nogensinde!
Ingen kommentarer
Hvordan udfaldet af den aktuelle sag mellem Din Hvidvare Reparatør bliver, vil hun hverken gætte eller kommentere på, da Trustpilot ikke udtaler sig om konkrete sager.
Hun har derfor ikke kommentarer om, hvad det kunne få af konsekvenser, hvis HornskovVindberg skulle vinde sagen i Retten i Glostrup.
Heller ikke selvom en potentiel sejr til HornskovVindberg kunne få mange danske virksomheder til at tilknytte mundkurve til deres forretningsforbindelser, så kunder tvinges til kun at ytre sig positivt - og dermed bidrage til et skævt billede af virksomheden.
"Vi må lige vente og se på udfaldet af retssagen," lyder det fra Mathilde Lykke Bülow hos Trustpilot.
Læs også:
Jens sagsøges for negativ TrustPilot-anmeldelse: Men kan kritiske anmeldelser ties ihjel på nettet? Her er de tre vigtigste pointer
Ny lovgivning på vej: Amerikanerne kan snart kritisere virksomheder sønder og sammen på nettet
Forlanger 11.419 kroner efter dårlig Trustpilot-anmeldelse: Vi beskytter os mod afpresning