En dansk dommer mangler endnu at tage stilling til, hvem der har retten på sin side i en højaktuel sag om ytringsfrihed og handelsbetingelser i slaget mellem enkeltmands-virksomheden Din Hvidevare Reparatør og inkassobureauet HornskovVindberg.
Den historie kan du læse mere om her: Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
For amerikanske dommere bliver det fremover formentlig noget nemmere at træffe afgørelser i lignende sager.
Det skyldes, at en ny amerikansk lov ved navn Consumer Review Fairness Act er på vej om netop retten til at skrive kritiske online-anmeldelser, selvom kommercielle kræfter forsøger at forhindre det.
Lovforslaget fra 2014 er i starten af denne uge godkendt i Kongressen og mangler nu endelig godkendelse og underskrift af USA's præsident Barack Obama, før virksomheder ikke længere kan tvinge forbrugere til tavshed på nettet.
Det skriver Ars Technica.
Ingen frygt for juridisk efterspil
Både Demokrater og Republikanere har bakket op om loven, som tidligere på efteråret røg igennem Senatet.
"Denne lovgivning understøtter forbrugerrettigheder og integriteten ved kritisk feedback omkring solgte produkter og service ved at forhindre fortrolighedsaftaler," forklarer republikaneren John Thune, der er formand for Senatets kommercielle udvalg, ifølge Ars technica.
Udsagnet møder opbakning i Demokraternes lejr, hvor senator Brian Schatz fra Hawaii har denne vurdering af den formentlig snart vedtagne lovgivning:
"Anmeldelser om, hvor du skal handle, spise eller skal hen på hjemmesider som Yelp eller TripAdvisor hjælper forbrugerne med at træffe valg om, hvor de skal bruge deres penge. Alle forbrugere har ret til at dele deres ærlige oplevelser og meninger omkring alle forretninger uden at frygte for et juridisk efterspil."
Læs også:
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
Forlanger 11.419 kroner efter dårlig Trustpilot-anmeldelse: Vi beskytter os mod afpresning