Fredagens Black Friday viste sig at være en succes for netbutikkerne.
Ifølge betalingskortselskabet Nets blev der omsat for mere end to milliarder kroner, hvilket er mere end sidste års 1.983 millarder kroner.
Det skriver blandt andet Aarhus Stiftstidende.
Der svarer til, at alle 5,6 millioner danskere hver har brugt 355 kroner - og så har vi kun medregnet dankort-betalingerne.
Selvom Black Friday er en dag for de fysiske butikker med midnatsåbning og køtilbud, var der en stor mængde danskere, der købte deres Black Friday-varer i slåbrok fra sofaen.
I alt blev 12 procent af dagens samlede dankort-køb klaret over nettet, hvilket svarer til 236 millioner kroner.
Det tal vil dog stige i løbet af ugen, da pengene først bliver trukket fra dankortet, når varen er sendt.
Da det var størst hos Elgiganten, var der 65.000 kunder på sitet på samme tid, og ifølge Dibs har der været en stigning på 16 procent mellem 11 og 12 fredag - midt i frokostpausen - hvor folk købte ind på nettet.
"Vi bliver ikke fede af Black Friday"
Hos aarhusianske Proshop var Black Friday en travl, men god dag. Det har dog været til at mærke, at forbrugerne så frem til Black Friday-udsalget.
"Black Friday er betydeligt større end sidste år, men det har vi også kunne mærke i ugerne op til. Folk har været lidt tilbageholdende og ventet for at se, hvad der kom af tilbud i fredags, men det har været det hele værd for os. Vi havde en kanon Black Friday," fortæller Proshops direktør, Poul Thyregod, til Computerworld.
Forberedelserne har taget en måneds tid, og har blandt andet bestået i at forhandle priser med leverandører.
"Man bliver ikke fed af Black Friday, men vi får tømt vores lager og kommer stadig ud på den anden side med en mønt eller to," forklarer Poul Thyregod, der ligeledes ser frem til et godt julesalg sparket i gang af Black Friday.
Kun korte nedetider
Ligesom en tsunami af ventende forbrugere kan overrumple en fysisk butik, kan det store antal besøgende ramme online-butikkerne.
Power og Elgiganten havde investeret store mængder penge og tid i at forebygge nedetider, og overlevede denne gang. Kun ved tjek ud-portalen var der en flaskehals, der gav ventetid.
Andre hjemmesider såsom Humac havde lange køer med flere tusinde ventende.
Hos Dansk Supermarked, der blandt andet ejer Wupti, var der i løbet af natten et nedbrud, på grund af antallet af besøgende.
"Alle vores tre hjemmesider, Bilka, Føtex og Wupti, gik ned. Bilka og Føtex var hurtigt oppe igen, og selvom Wupti også kun var nede i 10 minutter, så er det jo for lang tid sådan en aften, siger Michael Ejby, Head of E-commerce i Dansk Supermarked Group.
Trods at hjemmesider gik ned, var Black Friday en rygende succes for Dansk Supermarked Group og Wupti
"Ifølge Nets har salget generelt slået sidste år med 18 procent, og det er vi markant over, så vi er glade og tilfredse," siger Michael Ejby.
Læs også: Power og Elgiganten: Black Friday er en kæmpe succes - men vi tjener ikke penge på det