Efter en række år med vild vækst, har producenterne af tablet-pc'er på det seneste oplevet et markant fald i salget.
Det gælder ikke mindst her i Vesteuropa, hvor markedet har nået et mætningspunkt.
Nye tal fra analysefirmaet IDC viser, at der i tredje kvartal i år blev sendt 6,7 procent færre tablets afsted fra producenterne til butikker og forhandlere i Vesteuropa i forhold til samme kvartal sidste år.
Værst gik det ud over selskaber som Apple og Samsung, hvor forsendelserne dykkede med henholdsvis 8,6 procent og 20,4 procent.
De to selskaber er dog fortsat også de største på markedet.
Her er der vækst
IDC skriver, at især Apple og Microsoft har vind i sejlene med premium-produkter i kategorien 'detatachables' - det er de tablets, der samtidig kan fungere som bærbare pc med et fysisk tastatur.
"Denne kategori bliver fortsat domineret af Apple og Microsoft med deres respektive iPad Pro og Microsoft Surface-serier. Sammen står de for 46,4 af af detachable-volumenen," skriver IDC.
Selvom de to produkter tilhører samme kategori, er de alligevel forskellige af natur, påpeger IDC. Surface Pro ligger tættere på en bærbar computer, mens iPad'en mere kommer fra tablet-siden.
"iPad Pro er mere populær i de kreative jobs, mens Surface passer bedre hos toplederne, blandt andet på grund af Windows-arven i virksomheden."
Hitter hos virksomhederne
Forsendelserne af detachable-produkter steg med 48 procent fra tredje kvartal 2015 til tredje kvartal 2016, og det er ikke mindst de dyreste produkter i denne kategori, der sælger godt.
Det skyldes blandt andet, at denne type tablet-produkter passer godt til erhyvervskunderne, der har travlt med at føre de mobile strategier ud i livet.
"Den voksende udbredelse af detachables, særligt i kommercielle rum, fastholder tablet-markedets værdi på trods af faldet i volumen," udtaler IDC-analytiker Daniel Goncalves.
"Der kommer fortsat flere tilbud på markedet i takt med virksomhedernes øgede interesser i teknologier, der passer til deres mobil-strategier. Resultatet er, at detachables - særligt dem med performance og sikkerhed, der passer til virksomhederne - fortsat får mere opmærksomhed, hvilket booster efterspørgslen på premium-enheder."
Ifølge IDC er fylder detachables nu 21,9 procent af det samlede markedet for tablet-pc'er i Vesteuropa. Det var 13,8 procent i samme kvartal sidste år.
Læs også:
Nye danske data afslører: Her er de mest populære smartphones i Danmark
Almindelig tablet-pc eller hybrid-model? Her er it-ledernes foretrukne tablet-designs