Et regningskoks i TDC's internetafdeling koster det danske teleselskab 3,7 millioner kroner.
Til gengæld har 1.519 kunder grund til at være glade.
De har benyttet en tjeneste, Global Roaming, som gør det muligt at ringe op til internet gennem et modem i udlandet, uden at skulle betale dyr udlandstakst. De slipper nu for at betale deres regninger.
Glæde var dog ikke, hvad kunderne følte, da de for en måneds tid siden modtog en regning, som gennemsnitligt lå på 3.000 kroner.
Regning tilbage til 2001
Regningen dækkede deres forbrug af Global Roaming tilbage, til tjenesten blev lanceret i 2001, men det var ikke specificeret, hvornår og hvor internetopkaldene havde fundet sted.
Det fik mange kunder til at reagere på regningen og i de mindste forlange dokumentation for, at det beløb, som TDC opkrævede, også havde hold i priserne på tjenesten.
Den tyggede teleselskabet lidt på, men i sidste uge kastede selskabet håndklædet i ringen. Dokumentationen foreligger ikke, så regningerne bliver sløjfet for alle kunderne.
Gert Rieder, der er direktør for privatkunderne i TDC's fastforretning, er ikke ligefrem stolt af situationen. Han går helt tilbage til lanceringen for at finde en forklaring på, hvad der gik galt.
- Vi ønskede at få produktet hurtigt på markedet i 2001, og derfor fik vi ikke automatiseret processen med at indhente og behandle data og fakturere kunderne, forklarer han.
Skulle behandle data manuelt
TDC modtog i stedet besked fra samarbejdspartnere, Gric Communications, hver gang en kunde havde benyttet tjenesten i udlandet.
TDC kunne se, hvilken kunde der var tale om, hvornår opkaldet startede, hvor længe det varede, og hvilket udenlandsk teleselskabs netværk det blev ført på. Alle disse data skulle så manuelt stykkes sammen til en regning.
Det var, hvad TDC forsøgte tidligere i år. Men da kunderne begyndte at klage, måtte Gert Rieder og hans medarbejdere konstatere, at dokumentationen ikke forelå.
- Vi fandt ud af, at der er lavet fejl i faktureringen. Blandt andet har vi i december faktureret for meget. Når vi ikke har styr på vores fakturering og dokumentation, så frafalder vi vores krav over for kunderne, forklarer han.
- Det er en lærestreg. Den viser, at man er nødt til at sikre, at ens processer fungerer, inden man går i luften med nye produkter, særligt når det er komplekse produkter, tilføjer TDC-direktøren.
Ifølge Gert Rieder har TDC lukket for nye kunder på Global Roaming-tjenesten. De eksisterende kunder kan stadig benytte den, men brugen bliver mindre og mindre, efterhånden som faste og hurtige internetopkoblinger vinder frem, også på danskerne rejsemål.