Artikel top billede

(Foto: Weinberg-Clark PhotographyCopyright 2014All Rights Reserved / Weinberg-Clark Photography)

Google-boss: Fup på Facebook kan have afgjort det amerikanske præsident-valg

Googles administrerende direktør mener, at falske nyheder kan have haft afgørende betydning på det amerikanske valg. Dermed går han i rette med Facebooks Mark Zuckerberg, som også er Googles store annonce-konkurrent.

Fup-nyheder på sociale medier som Facebook kan have afgjort det amerikanske valg.

Det mener Googles administrerende direktør, Sundar Pichai, i et interview med den britiske statsradiofoni BBC.

Her bliver han af studieværten Kamal Ahmed spurgt, om falske nyheder på sociale medier kan have haft afgørende indflydelse på valget udfald.

"Det er muligt," lyder svaret fra Sundar Pichai, der senere i interviewet uddyber sit svar:

"Hør nu her. Det er vigtigt at huske, at det har været et meget tæt valg, og når jeg prøver at se på det videnskabeligt, så vil jeg sige, at hvis bare én ud af 100 vælgere stemmer på en anden måde, så kan det være nok til at valget svinger i den ene eller anden retning," siger han.

Sundar Pichai understreger ligeledes, at han mener, at Google vil forsøge at eliminere falske nyheder i sine søgning. Samtidig har Google lovet, at virksomheden vil fjerne sine lukrative Google-annoncer fra sider, der distribuerer falske nyheder.

Går i rette med Facebook-boss

Det er således andre toner end dem, som vi har hørt fra Googles største konkurrent på annonce-markedet, Facebook.

Her har Facebooks stifter og administrerende direktør Mark Zuckerberg blankt afvist, at falske nyheder på Facebook har haft indflydelse på valget.

"Personligt mener jeg, at det er en ret skør ide, at falske nyheder på Facebook, hvilket er en meget lille del af indholdet, kan have påvirket valget. Vælgerne tager deres beslutninger på baggrund af de oplevelser, som de har i deres liv," sagde Mark Zuckerberg, ifølge The Verge, tidligere på ugen til tech-konferencen Technonomy.

Mark Zuckerberg og Sundar Pinchais kommentarer kommer efter en periode, hvor både Facebook og Google har været anklaget for ikke at slå hårdt ned på falske nyheder, der ifølge kritikere - og altså nu også Sundar Pichai, - potentielt set kan have påvirket vælgerne.

Giganter i skydelinjen

Google har været i skydelinjen, efter det har vist sig, at falske nyheder i nogle tilfælde var dukket op som højtplacerede resultater i visse Google-søgninger.

Facebook har derimod været anklaget for ikke at slå hårdt ned på falske nyheder, der især bliver spredt på en række større politiske Facebook-sider. 

Blandt de falske nyheder er der blandt andet historier om, at paven anbefaler folk at stemme på Donald Trump samt en nyhed, der antyder, at Hillary Clinton er involveret i mordet på en FBI-agent. 

Sidstnævnte nyhed er at læse på hjemmesiden hos Denver Guardian, der hævder at være en af USA ældste aviser, selvom der aldrig har eksisteret en avis med det navn.

Det amerikanske medie Buzzfeed har analyseret indholdet på tre af de største højreorienterede- og venstreorienterede Facebook-sider.

Blandt de tre højreorienterede Facebook-sider indeholdte 38 procent af alle opdateringerne falske eller vildledende informationer, mens det var tilfældet i 19 procent alle opdateringer på de venstreorienterede sider. 

Ifølge Buzzfeed er disse typer sider, der er i nogle tilfælder har mange brugere, led i en ny og kraftfuld politisk trend, hvor mediebrugerne i mindre grad efterspørger troværdighed, men i stedet vælger nyheder, der bekræfter dem i deres eksisterende verdenssyn.

Læs også:
Google og Facebook efter hård kritik: Stopper med at reklamere for falske nyheder

Oprør i Silicon Valley: Derfor vil it-folk løsrives fra USA




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere