Fup-nyheder på sociale medier som Facebook kan have afgjort det amerikanske valg.
Det mener Googles administrerende direktør, Sundar Pichai, i et interview med den britiske statsradiofoni BBC.
Her bliver han af studieværten Kamal Ahmed spurgt, om falske nyheder på sociale medier kan have haft afgørende indflydelse på valget udfald.
"Det er muligt," lyder svaret fra Sundar Pichai, der senere i interviewet uddyber sit svar:
"Hør nu her. Det er vigtigt at huske, at det har været et meget tæt valg, og når jeg prøver at se på det videnskabeligt, så vil jeg sige, at hvis bare én ud af 100 vælgere stemmer på en anden måde, så kan det være nok til at valget svinger i den ene eller anden retning," siger han.
Sundar Pichai understreger ligeledes, at han mener, at Google vil forsøge at eliminere falske nyheder i sine søgning. Samtidig har Google lovet, at virksomheden vil fjerne sine lukrative Google-annoncer fra sider, der distribuerer falske nyheder.
Går i rette med Facebook-boss
Det er således andre toner end dem, som vi har hørt fra Googles største konkurrent på annonce-markedet, Facebook.
Her har Facebooks stifter og administrerende direktør Mark Zuckerberg blankt afvist, at falske nyheder på Facebook har haft indflydelse på valget.
"Personligt mener jeg, at det er en ret skør ide, at falske nyheder på Facebook, hvilket er en meget lille del af indholdet, kan have påvirket valget. Vælgerne tager deres beslutninger på baggrund af de oplevelser, som de har i deres liv," sagde Mark Zuckerberg, ifølge The Verge, tidligere på ugen til tech-konferencen Technonomy.
Mark Zuckerberg og Sundar Pinchais kommentarer kommer efter en periode, hvor både Facebook og Google har været anklaget for ikke at slå hårdt ned på falske nyheder, der ifølge kritikere - og altså nu også Sundar Pichai, - potentielt set kan have påvirket vælgerne.
Giganter i skydelinjen
Google har været i skydelinjen, efter det har vist sig, at falske nyheder i nogle tilfælde var dukket op som højtplacerede resultater i visse Google-søgninger.
Facebook har derimod været anklaget for ikke at slå hårdt ned på falske nyheder, der især bliver spredt på en række større politiske Facebook-sider.
Blandt de falske nyheder er der blandt andet historier om, at paven anbefaler folk at stemme på Donald Trump samt en nyhed, der antyder, at Hillary Clinton er involveret i mordet på en FBI-agent.
Sidstnævnte nyhed er at læse på hjemmesiden hos Denver Guardian, der hævder at være en af USA ældste aviser, selvom der aldrig har eksisteret en avis med det navn.
Det amerikanske medie Buzzfeed har analyseret indholdet på tre af de største højreorienterede- og venstreorienterede Facebook-sider.
Blandt de tre højreorienterede Facebook-sider indeholdte 38 procent af alle opdateringerne falske eller vildledende informationer, mens det var tilfældet i 19 procent alle opdateringer på de venstreorienterede sider.
Ifølge Buzzfeed er disse typer sider, der er i nogle tilfælder har mange brugere, led i en ny og kraftfuld politisk trend, hvor mediebrugerne i mindre grad efterspørger troværdighed, men i stedet vælger nyheder, der bekræfter dem i deres eksisterende verdenssyn.
Læs også:
Google og Facebook efter hård kritik: Stopper med at reklamere for falske nyheder