Det har i årevis været et tema for it-branchen, at der mangler kvalificerede ansøgere til ledige stillinger med høje kompetence-krav.
Og intet tyder på, at den udvikling vil stoppe i de kommende år, hvor det ventes, at digitaliseringen af virksomheder og organisationer vil tage yderligere fart.
Hertil kommer, at ansøger-feltet til de ledige stillinger ofte er meget ens, da mange af de interesserede kandidater ofte vil være i samme aldersgruppe, have samme uddannelsesmæssige baggrund, samme hudfarve og ofte nogenlunde samme karriereforløb.
Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau kan det hurtigt blive et problem for vækst, innovation og fremdrift i virksomheden, at virksomheden - måske ubevidst - kun fisker i én dam med en bestemt type kandidater.
Ligeledes kan det forlænge den periode, som det tager at finde en egnet kandidat.
Omvendt vil det ifølge nyhedsbureauet kunne forkorte perioden samt indføre nye vinkler i arbejdet, hvis en virksomhed formår at række ud til det, som nyhedsbureauet kalder for 'under-represented groups' - ikke mindst kvinder.
Fjern vægtet og farvet sprog
En af de nemme veje til at få flere ansøgere l er at fokusere på formuleringerne i job-opslagene og her fjerne det køns-farvede sprog - 'gender-biased language,' som amerikanerne kalder det.
Ifølge teorierne bag 'gender-biased language' kan selv uskyldige ord nemlig for læserne signalere, at en afsender ubevidst mest henvender sig til det ene eller andet køn.
Anvender man i et job-opslag alene neutralt vægtede ord, kan man få reaktioner fra langt flere ansøgere, hedder det.
"Man får i sagens natur besat sine ledige stillinger hurtigere, hvis man ikke allerede indledningsvist udelukker halvdelen af de interessante emner og ikke begrænser sig til bestemte demografiske områder," lyder det fra Kieran Snyder, der er direktør i Textio, til Computerworlds amerikanske nyhedstjeneste.
Textio står bag en machine learning-platform, der analyserer sprog-mønstre.
Hvad er så maskuline og feminine ord?
Ifølge Ian Siegel fra den amerikanske jobportal ZipRecruiter kan eliminering af vægtede ord i it-jobopslag ifølge statistikkerne føre til markant flere ansøgere - nemlig fra i gennemsnit 12 ansøgere til i gennemsnit 17 ansøgere.
Og det er slet ikke svært, fortæller han til nyhedsbureauet.
For eksempel er maskulint vægtede ord, som potentielt kvindelige ansøgere ifølge statistikkerne reagerer negativt på, ord som 'aggressiv,' 'stærk,' 'individualistisk,' 'konkurrence-orienteret,' 'selvsikker', 'robust' og lignende.
Feminint vægtede ord, som de potentielt mandlige ansøgere reagerer negativt på, er eksempelvis ord som 'fællesskab,' 'fremelske,' 'sympati' og lignende.
Ian Siegel siger, at man bør sigte efter at være neutral i sit ordvalg.
"For eksempel kan du i stedet for at skrive, at du leder efter en 'knalddygtig programmør, der trives i et konkurrence-orienteret miljø,' skrive, at du leder efter en 'enestående programmør, der er motiveret af klare mål'," siger han.
Du kan læse mere om køns-vægtede job-opslag i denne rapport fra American Psychological Association: Evidence that gendered wording in job-advertisements exists and sustains gender inequality.