Rom blev ikke bygget på en dag, og en supercomputer overtager ikke verden uden erfaring.
Det kræver tid og træning at bygge virkelighedens Terminator-antagonist, Skynet.
Google har indgået et samarbejde med spilproducenten Blizzard Activision for at få Googles DeepMind-computer til bedre at kunne spille det yderst konkurrenceprægede og strategiske krigsspil, StarCraft II.
Formålet er dog ikke - officielt - at lære DeepMind at overtage verdensherredømmet, men at få opbygget DeepMinds algoritmers koordineringsevner, reaktionsevne og langtidsplanlægning via machine learning, et andet udtryk for "lær ved at gøre det".
Spil som StarCraft II ligner på sin vis den virkelige verden med reelle arbejdsopgaver såsom ressourcehåndtering, produktion og uforudsete, pludselige hændelser, som computeren prompte skal reagere på.
Langsom som et menneske
På samme måde som WOPR-computeren i filmen War Games fra 1983 spiller krigsspil med den unge hacker, David Lightman, skal DeepMind spille StarCraft II mod andre AI's eller mennesker.
StarCraft II er et klassisk strategispil, hvor spilleren skal indsamle ressourcer, bygge kamptropper og føre krig imod modstandere.
Den slags kræver et strategisk overblik. I Sydkorea, hvor StarCraft II anses som den uofficielle nationalsport, kan man kun være professionel, hvis du kan udføre over 200 handlinger i spillet i minuttet samt føre en defensiv og offensiv strategi på samme tid.
Yderligere kan spilleren kun se et udsnit af banen, hvilket vanskeliggør spillerens evne til at forudse potentielle angreb. AI's har tidligere været gode til at tæske menneskelige mestre i skak eller spillet Go, fordi AI'en kunne se hele brættet. I computerspil er virkeligheden en anden.
Før DeepMind og andre AI's skal spille mod hinanden, kræver det dog, at computeren sløves ned.
At en computer kan reagere hurtigt er ikke det samme som, at den er intelligent - blot at den hurtigere kan interagere med spillet, end en menneskelig spiller kan trykke på musen.
Derfor arbejder Blizzard og Google på at sløve DeepMind ned til menneskelig hastighed i spillet, så computeren i sidste ende vil vinde på grund af bedre strategier og ikke hastighed.
AI-versionen af StarCraft II bliver lanceret i begyndelsen af 2017 og vil være tilgængelig for AI-forskere.