Artikel top billede

Pludselig skovler Facebook milliarder ind: Forklaringen sidder du med i hånden

Facebook lukrerer på, at forbrugerne skifter fra pc til mobil, viser det sociale medies seneste regnskab.

Da Facebook blev børsnoteret i 2012, var mange potentielle investorer bekymret for, om virksomheden i fremtiden ville være i stand til at tjene penge via sin smartphone-app.

En bekymring, der nærmest lyder komisk i dag.

For onsdag aften præsenterede det sociale medie sit seneste kvartalsregnskab, der viser, at virksomheden i dag tjener flere penge end nogensinde før, og størstedelen af den indtjening kommer fra mobile annoncer.

I det netop overståede kvartal steg Facebooks omsætning med 56 procent og landede på syv milliarder dollar eller knap 46 milliarder danske kroner. Facebooks overskud i kvartalet lyder på knap 16 milliarder kroner.

Mobilen æder annonce-markedet

Regnskabet afslørede ligeledes, at 84 procent af alle Facebooks annoncer bliver vist på smartphones, og for første gang nogensinde har Facebook haft en milliard brugere, der udelukkende tilgår det sociale medie via mobile enheder.

"Folk flytter til mobile enheder og det ved reklame- og marketingsfolkene," siger Facebook driftsdirektør Sheryl Sandberg ifølge den amerikanske avis Wall Street Journal.

Læs også: Magtskifte på internettet: Nu er det mere populært at surfe på mobilen end på pc'en

Internetbrugernes omfavnelse af de mobile enheder er også netop blevet dokumenteret af internettrafik-tal fra analysevirksomheden Statcounter.

De nye analysetal viser, at smartphones og tablets i dag står for 51,3 procent af den globale internettrafik, mens 48,7 procent af trafikken kommer fra traditionelle pc'er.

Det er første gang Statcounter har registreret, at trafikken fra mobile enheder overstiger trafikken fra traditionelle pc'er.

Nyt annonce-duopol vokser frem

Facebooks vækst gennem de seneste år betyder ifølge Wall Street Journal, at vi nu ser konturerne af et nyt duopol på markedet for online-annoncer. 

For i følge den amerikanske avis er de to amerikanske giganter Facebook og Google ved at dele hele det amerikanske reklamemarked mellem sig. 

De to virksomheder sidder til sammen på hele 68 procent af det amerikanske marked for online-annoncer.

Læs også:
Facebook blæser til angreb mod adblockere - vil tvinge alle til at se reklamer

Her bygger Facebook sine droner, servere og switche: Tag med inden for i Facebooks værksted, 'Area 404' 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere